الگوی کارگزاری نفوذ اجتماعی دین در آموزههای قرآن
(ندگان)پدیدآور
آخوندی, محمدباقرنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله آنست که خروج از انفعال در برابرفرهنگ مبتذل در حال اشاعه و تحقق دکترین جهانی شدن فرهنگ اسلامی، با تکیه بر معیارها و سلایق شخصی مبلغان، امکان پذیر نیست؛ و نیازی جدی به الگوئی استاندارد شده از منابع دین وجود دارد. لذا هدف این مقاله استخراج و تدوین الگوی کارگزاری نفوذ اجتماعی دین از آموزههای قران است که با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و گرانددتئوری، میسر گردیده است. یافته ها نشان میدهد الگوی بدست آمده دارای دو بعد عملی و نظری است که شاخصهای بعد نظری عبارتند از: تخصص، شناخت از َشرایط( فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی)، شناخت از مخاطب و شناخت از نقشهای خود. شاخصهای بعد عملی نیزعبارتند از: ایمان، امانتداری، اطمینان در ارائه، استقامت و پایداری و هماهنگی با مخاطب.نتیجه آنکه میزان نفوذ اجتماعی دین از طریق هر کدام از کارگزاران با میزان نزدیکی و شباهت آنها با الگوی گارگزاری نفوذ اجتماعی دین در آموزههای قرآنی، ارتباط مستقیم دارد. هر چه نزدیکی و شباهت بیشتر، نفوذ اجتماعی دین بیشتر و هر چه نزدیکی و شباهت کمتر، نفوذ اجتماعی دین، کمتر خواهد بود.
کلید واژگان
"قرآن""نفوذ اجتماعی دین"
"الگوی کارگزاری"
"بعد عملی"
"بعد نظری"
علمی-پژوهشی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01




