جایگاه دانشهای شرعی در طبقهبندی علوم از دیدگاه فارابی، غزالی و خواجه نصیر طوسی
(ندگان)پدیدآور
بوذری نژاد, یحییخسروی, قاسمنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهمیت جایگاه علم در فرهنگ اسلامی و توسعه و رشد انواع مختلف علوم در این حوزه تمدنی باعث شده است که همواره «طبقهبندی علوم» جز لاینفک تفکر مسلمین در عرصه علم و علمپژوهی باشد. امروزه طبقهبندی علوم از مباحث مطرح در فلسفه علم است که در آن از روشها، موضوعات، غایات و نیز شناخت درباره چیستی، اصول و مبانی علوم بحث میشود. لازمه اقبال به این مهم در مباحث معرفتشناسی، در وهله اول حاکمیت بنیانهای فکری واضع آن و در مرتبه دوم، تحقق نسبی علوم منشعب از این طبقهبندی در جامعه علمی است که این شروط درباره علوم شرعی و سازگاری آن با علوم غیرشرعی در تمدن اسلامی از دیرباز تحقق یافته است. اما در سده اخیر و پس از ورود مبانی معرفتی تفکر مدرن، به ارزش معرفتی این علوم خدشه وارد شده است. از این رو، در مقاله حاضر، سه نوع از طبقهبندیهای مهم در تمدن اسلامی که توسط فارابی، غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی ارائه شده است، بازخوانی خواهد شد. سپس به چگونگی تحقق این تجربه تاریخی یعنی تلقی دینی از همه علوم و سازگاری معرفتی بین علوم شرعی و غیرشرعی میپردازیم. در پژوهش حاضر با اتخاذ رویکردی بنیادی، از روش اکتشافی و مراجعه مستقیم به مراجع دست اول استفاده شده است.
کلید واژگان
انواع علومطبقهبندی علوم
علم
علوم عقلی
علوم نقلی
علمی-پژوهشی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد رشته دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه تهران




