کاربست تحلیل شبکه اجتماعی برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در سازمانهای دانشبنیان
(ندگان)پدیدآور
سپهری, محمد مهدیریاحی, آسیهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت دانش به عنوان یکی از فرایندهای اصلی سازمانهای دانشبنیان، شناخته میشود. امروزه بدون استفاده از قابلیتهای سیستم مدیریت دانش، مدیریت مؤثر دانش به سختی ممکن میشود؛ ناگزیر، برای استفاده مؤثر از این سیستمها، شناخت نیازهای سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از طرف دیگر، از آنجا که به طور معمول بودجه سازمانها محدود است و خرید و پیادهسازی این سیستمها نیازمند سرمایهگذاری زیادی است، اولویتبندی نیازهای سازمان نیز اهمیت مییابد. این مقاله چگونگی استفاده از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در شرکتهای دانش بنیان را نشان میدهد. به این منظور روشی بهکار رفته که پیش از این برای انتخاب سیستمهای ویکی و مدیریت مستندات استفاده شده است. برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش 4 گام اصلی تعریف معیارها برای ارزیابی همکاری، انتخاب روش و سنجههای مناسب برای ارزیابی معیارهای همکاری، جمعآوری دادهها برای ارزیابی معیارهای همکاری و استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در سازمان تعریف شده است. برای جمعآوری دادهها، با طراحی پرسشنامه میزان تعاملات کاری افراد باهمدیگر در پژوهشکدهای اندازهگیری شده است. نتایج به دست آمده نشاندهنده کاربرد تحلیل شبکه اجتماعی در شناخت نیازهای سازمانی است. از بین قابلیتهایی که باید یک سیستم مدیریت دانش داشته باشد، اهمیت قابلیت اجتماعیسازی، خارجیسازی، جستجو و بازیابی، حافظه تعاملی و فرادانش را با استفاده از این روش میتوان تعیین کرد. استفاده از این روش در مطالعه موردی نشان داد که سیستمهایی با امکان تولید سایتهای اطلاعاتی برای تبیین اطلاعات بین افراد از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به سایر سیستمها برخوردار است. در پایان پیشنهاد شده برای دستیابی به شناخت کاملتر از نیازهای سازمانی و اولویتبندی سایر قابلیتهای سیستم مدیریت دانش، در کنار تحلیل شبکه اجتماعی از سایر روشها مانند ممیزی دانش استفاده شود.
کلید واژگان
مدیریت دانشسیستمهای مدیریت دانش
تحلیل شبکه اجتماعی
تحلیل سازمان
استخراج نیازهای سیستم
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01




