کاربرد رویکرد سیستم داینامیک در فرآیند ره نگاری و سیاستگذاری آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
آذر, عادلخدیور, آمنهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله ابتدا مروری بر مبانی ره نگاری و سیاستگذاری در حوزه آموزش عالی صورت گرفته است. سپس با بررسی تحقیقاتی که از رویکرد سیستم داینامیک در امر سیاستگذاری و ره نگاری بهره برده اند، این رویکرد به عنوان رویکردی مناسب در ره نگاری نظام آموزش عالی معرفی شده است.در ادامه برای مدل سازی یک زیر سیستم از نظام آموزش عالی که عبارت از سیستم نقل و انتقالات بین رشته ای می باشد، از شبیه سازی سیستم داینامیک بهرهگیری و اعتبار مدل با استفاده از روشهای شناخته شده آزمون شده است. نتیجه تستهای آماری نشان داد که مدل توانایی شبیه سازی رفتار سیستم را داراست، لذا با استفاده از مدل، رفتار رشته های مورد مطالعه استخراج و تحلیل شده و همچنین توانایی مدل در ارائه و ارزیابی سیاستهای مختلف برای آینده نشان داده شده است. در پایان مقاله نیز به معرفی سیستمی که به همین منظور طراحی و پیاده سازی شده، پرداخته شده است.
کلید واژگان
ره نگاریمدلسازی
نظام آموزش عالی
سیستم داینامیک
شبیه سازی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسازمان پدید آورنده
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسدانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشگاه تربیت مدرس




