• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست علم و فناوری
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست علم و فناوری
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی الگوهای انگیزشی کارآفرینان در راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان

    (ندگان)پدیدآور
    خویشتن‌دار, سهیلادانش‌شکیب, معصومه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    566.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    کارآفرینان بر اساس خصوصیات و توانایی‌های فردی‌شان، می‌توانند انگیزه‌های متفاوتی از راه‌اندازی کسب‌وکار داشته باشند. تصمیم به تأسیس یک شرکت جدید بر مبنای انگیزه‌های فردی و ذهنی و شرایط محیطی صورت می‌گیرد. هر چه افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار مصمم‌تر و با انگیزه‌تر باشند تعهد بیشتری به پروژه یا ایده کسب‌وکار داشته و در نتیجه بنگاه در آینده عملکرد موفقیت‌آمیزتری خواهد داشت. با توجه به ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان موتور رشد اقتصادی کشور، در این مقاله با استفاده از روش کیو، عوامل انگیزشی راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان که کارآفرینان در مورد میزان اهمیت آنها اتفاق‌نظر دارند و همچنین الگوهای متفاوت انگیزشی این کارآفرینان شناسایی شده است. ابتدا با مطالعه مقالات متعدد در پیشینه موضوع و مصاحبه با پنج پژوهشگر حوزه شناخت رفتار و انگیزش لیستی از عوامل انگیزشی کارآفرینان شرکت‌های دانش‌بنیان مشتمل بر 38 عبارت تهیه و برای کارآفرینان انواع مختلف شرکت‌های دانش‌بنیان ارسال شد. تحلیل مرتب‌سازی انگیزه‌های 30 مشارکت‌کننده از راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان، منجر به شناسایی پنج الگوی متفاوت انگیزشی شد که عبارتند از نوع‌دوستان، کنترل‌گرایان، توفیق‌طلبان، جستجوگران فرصت و پیروی‌کنندگان. علی‌رغم الگوهای انگیزشی شناسایی‌شده، کارآفرینان در مورد مهم یا غیرمهم بودن برخی عوامل انگیزشی اتفاق‌نظر داشتند. داشتن شبکه ارتباطی مؤثر با سایر کارآفرینان، مخترعان، دانشگاهیان، تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران و استفاده از تحصیلات و تحقیقات علمی و تجاری‌سازی ایده و اختراع از انگیزه‌های مهم مشترک بین مشارکت‌کنندگان بوده و از طرف دیگر داشتن روابط دوستانه و سرخورده بودن از کار قبلی انگیزه‌های کم‌اهمیتی برای همه مشارکت‌کنندگان به شمار می‌رفتند. نتایج این پژوهش به سیاست‌گذاران کشور کمک می‌کند با تمرکز بر عوامل انگیزشی مشترک و متناسب با الگوهای متفاوت ذهنی افراد، سیاست‌های مناسبی جهت نیل به اقتصاد دانش‌بنیان تدوین نموده و تمهیداتی بیاندیشند که نرخ ایجاد این گونه بنگاه‌ها و شانس موفقیت آنها افزایش یابد.  
    کلید واژگان
    شرکت‌های دانش‌بنیان
    انگیزه‌های تأسیس شرکت دانش‌بنیان
    روش کیو

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری واحد قزوین دانشگاه آزاد اسلامی
    استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری واحد قزوین دانشگاه آزاد اسلامی

    شاپا
    0840-2008
    URI
    https://dx.doi.org//jstp.2020.11.4.1101
    http://jstp.nrisp.ac.ir/article_13773.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/186255

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب