• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست علم و فناوری
    • دوره 11, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست علم و فناوری
    • دوره 11, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی روش‌های یادگیری در مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان: رویکردی کیفی

    (ندگان)پدیدآور
    زین‌الدینی بیدمشکی, زهرهابوالقاسمی, محمودرضایی‌زاده, مرتضیخراسانی, اباصلت
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.333 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اهمیت یادگیری مدیران در سازمان‌های مختلف برکسی پوشیده نیست؛ اما در شرکت‌های دانش‌بنیان، یادگیری مدیران به‌دلیل کم‌تجربه‌بودن آنها و همچنین ماهیت پیچیده این شرکت‌ها نسبت به سازمان‌های دیگر، اهمیت مضاعفی دارد. همچنین یادگیری مدیران شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان، نقش به سزایی در نوآوری این شرکت‌ها و غلبه آن‌ها بر چالش‌های محیط متغیر و پیچیده پیرامون­شان دارد. با این حال روش‌های یادگیری این مدیران به خوبی مورد‌ بررسی قرار نگرفته‌است. بنابراین هدف این مقاله، شناسایی روش‌های یادگیری مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان است. در این راستا با درنظر‌گرفتن الگوی تفسیری و به کارگیری رویکرد کیفی، داده‌های پژوهش جمع‌آوری شد. در مجموع ۱۹ مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته با مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحب‌نظران و ذی‌نفعان این حوزه انجام شد که با روش سه مرحله‌ای تحلیل مضمون و با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته‌های این پژوهش، 30 مضمون یا روش فرعی برای یادگیری مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی شد که به پنج مقوله یا روش کلی‌ شامل «یادگیری از تجارب»، «یادگیری خود‌راهبر»، «یادگیری از ذی‌نفعان»، «روش های یادگیری آشکار» و «بهره‌مندی از ظرفیت منتورینگ در یادگیری» دسته‌بندی شد. می‌توان گفت، پنج روش شناسایی‌شده فوق در یادگیری مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌تواند هم به‌صورت فردی توسط خود مدیران و هم توسط ذی‌نفعان حوزه دانش‌بنیان مورداستفاده قرار گیرد و موجب ارتقای مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و در نتیجه موفقیت شرکت‌های دانش بنیان شود.
    کلید واژگان
    یادگیری مدیران
    شرکت‌های دانش‌بنیان
    رویکرد کیفی
    تحلیل مضمون

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    0840-2008
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jstp.2019.11.3.1026
    http://jstp.nrisp.ac.ir/article_13736.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/186249

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب