مسیرهای تلاقی و همکاری فلسفه علم با سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری
(ندگان)پدیدآور
موسوی, آرشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فلسفه علم، علم را به مثابه نظامی از ساختارهای مفهومی و گزارهای و فرآیندهایی همچون تبیین، حل مسئله، اکتشاف و ارزیابی مورد ملاحظه قرار میدهد و از صدق و کذب و معناداری و توجیه آن میپرسد و بحث میکند. سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری از سوی دیگر، حوزهای مطالعاتی است که علم را به عنوان یک نهاد اقتصادی-اجتماعی-سیاسی تلقی و نسبت آن را با مقولاتی همچون رشد اقتصادی، رقابتپذیری، امنیت، اشتغال و رفاه میکاود و توصیههایی را برای عملکرد بهتر نهاد علم از یک منظر اجتماعی صورتبندی میکند. این مقاله با تکیه بر مجموعهای از مطالعات اسنادی و روش تحلیل مفهومی به مسیرهای ممکن همکاری میان دو حوزه فلسفه علم با مطالعات نوآوری و سیاستگذاری علم و فناوری میپردازد. نتیجه استدلالها و تحلیلهای مطرحشده در مقاله این است که علیرغم استبعاد ظاهری، این دو حوزه دست کم در چهار مسیر زایا میتوانند همکاری کنند: ارائه تحلیل فلسفی از سازههای معرفتی و روشهای رایج در مطالعات نوآوری، توسعه مفاهیم نوآوری و رشد اقتصادی برای دربرگرفتن ابعاد مسئولانه و اخلاقی آنها، کمک به درک ابعاد ایدهپردازانه و خلاقانه فرآیند نوآوری با وامگیری از علوم شناختی و بالاخره کمک به شکلگیری نوعی نگاه نقادانه به فناوری از طریق بکارگیری منابع فلسفه فناوری. چهار مسیر فوق، چشمانداز همکاری میان دو حوزه مذکور را ترسیم میکنند.
کلید واژگان
فلسفه علمنوآوری
مطالعات نوآوری
سیاستگذاری علم و فناوری
بینرشتهای
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01




