بینالمللیسازی راهبردی در بنگاههای دانشبنیان جدید در ایران: موردکاوی فرآیندی با هدف خلق دانش کاربردی
(ندگان)پدیدآور
زارعی, بهروزمرجوی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بینالمللیسازی راهبردی در بنگاههای دانشبنیان جدید در بستر در حال توسعه، هم یک ضرورت است و هم یک چالش عمده نیازمند مطالعات عمیق فرآیندی که به خلق دانش کاربردی در این خصوص برای مدیران و سیاستگذاران منجر شود. این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ این سؤال است که چگونه یک بنگاه دانشبنیان جدید در بستر در حال توسعه میتواند بر چالشهای بینالمللی شدن غلبه کند و چگونه میتوان حاصل مطالعات فرآیندی در این خصوص را در قالب دانش کاربردی ارائه داد. در این پژوهش با یک مطالعه موردی یگانه طولی، فرآیند بینالمللیسازی از جنبههای مختلف و با لحاظ تأثیرات زمینهای و بافتی در یک بنگاه نمونه مورد واکاوی قرار گرفته است. همچنین مدلی تجویزی برای بینالمللیسازی راهبردی بنگاههای دانشبنیان جدید در بافت یک کشور در حال توسعه استخراج و پیامدهای مدیریتی و سیاستگذاری آن مورد بحث قرار گرفته است. آزمایش همزمان مدلهای متفاوت کسبوکار در بافتهای مختلف، همراه با پذیرش انعطاف در مدل حاکمیتی و مالکیتی بنگاه، اجزاء کلیدی مدل حاصل میباشند. برای ارزیابی روایی تحقیق از منابع چندگانه برای جمعآوری دادهها استفاده شده و مشاهده مشارکتی نیز منجر به درک عمیقتر پدیده در بافت واقعی آن شده است.
کلید واژگان
بینالمللیسازی زودهنگامبینالمللیسازی راهبردی
شرکتهای دانشبنیان
نانوفناوری
مطالعه فرآیندی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهراندانشجوی دکتری کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران




