ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی: یک مطالعه پدیدارشناسانه
(ندگان)پدیدآور
نظرزاده زارع, محسنپورکریمی, جوادابیلی, خدایارذاکر صالحی, غلامرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
اعضاء هیات علمی به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه های انسانی هر دانشگاه نقش مهمی در عرصه تعاملات بین المللی دارند و زمانی می توانند در ایفاء این نقش موثرتر عمل کنند که از شایستگی های لازم برای آن برخوردار باشند. هدف مقاله حاضر ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی است و برای نیل به این هدف، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل صاحب نظران حوزه آموزش عالی کشور بوده که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 21 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوا استقرایی بود. برای حصول اطمینان از روایی داده های پژوهش، از دو روش بازبینی توسط مشارکت کنندگان در پژوهش و بازبینی توسط همکاران استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوی مفهومی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی را می توان در شش مقوله شایستگی تعریف کرد که عبارتند از: شایستگی علمی، شایستگی حرفه ای، شایستگی ارتباطی، شایستگی میان فرهنگی، شایستگی فراشناختی و شایستگی فکری.
کلید واژگان
شایستگیتعاملات بین المللی
اعضاء هیأت علمی
الگوی شایستگی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهراناستادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران
استاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران




