بررسی مولفه های دانشگاه کلاس جهانی در ایران: پیمایشی در دانشگاه های جامع کشور
(ندگان)پدیدآور
نظرزاده زارع, محسنپورکریمی, جوادذاکر صالحی, غلامرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی مقاله حاضر، سنجش مولفه های دانشگاه کلاس جهانی در دانشگاه های جامع ایران بر مبنای دیدگاه اعضاء هیات علمی بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمامی اعضاء هیات علمی دانشگاه های جامع ایران بوده که با توجه به گستردگی جامعه پژوهش، ابتدا در قالب روش نمونه گیری خوشه ای، دانشگاه های جامع کشور به پنج خوشه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم بندی و سپس با استفاده از فرمول کوکران تعداد 367 نفر از اعضاء هیات علمی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها هم از آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی، کولموگروف-اسمیرنوف،t تک نمونه ای و فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بجز مولفه آزادی علمی، سایر مولفه های دانشگاه کلاس جهانی برای دانشگاه های جامع کشور در سطحی پائین تر از متوسط قرار دارند.
کلید واژگان
دانشگاه کلاس جهانیدانشگاه های جامع ایران
آزادی علمی
برتری در پژوهش
حکمرانی مؤسسه
امکانات و تسهیلات کافی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهراناستادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران




