تحلیل اهمیت- عملکرد از منظر عوامل کلیدی موفقیت در "صنایع خلاق"
(ندگان)پدیدآور
مدهوشی, مهردادمحمدی, مهدیشاملی, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
نوآوری و خلاقیت واژگانی هستند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و مفهوم اقتصاد خلاق هم در اسناد خط مشی و سیاست های کلان کشورهای اروپایی از جمله سیاست های اتحادیه اروپا، برنامه عمران ملل متحد و دیگر اسناد سازمان های بین المللی به وضوح قابل مشاهده است. از سویی مفاهیم صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و اقتصاد خلاق، تاکنون در ایران مورد توجه تعداد اندکی از اندیشمندان و پژوهشگران بوده است. در عین حال، توجه دیگر کشورها به این مفاهیم و درک پیامدهای آن منجر به تحولات عمیق در تفکر و نوع نگرش سیاست گذاران کلان فرهنگی و اقتصادی شده است. هدف این مقاله ایجاد درکی بهتر و عمیق تر از مفهوم صنایع فرهنگی و صنایع خلاق به عنوان زیربنای اقتصاد خلاق از دیدگاه عوامل کلیدی موفقیتِ این صنایع است. این پژوهش بر مبنای نظرات 40 نفر از خبرگان حوزه صنایع خلاق که بر اساس معیارهای تخصص و سابقه فعالیت آنها انتخاب شده اند انجام گرفته و در آن با بکارگیری تکنیک تحلیل اهمیت-عملکرد به بررسی عوامل کلیدی موفقیت در صنایع خلاق کشور پرداخته شده است. نتایج پژوهش هم حاکی از آن است که از نظرگاه خبرگان و فعالان دخیل در این صنعت، هنوز توجه به عوامل کلیدی موفقیت بجز برای عامل سرمایه های فرهنگی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
کلید واژگان
صنعت محتواصنایع خلاق
صنایع فرهنگی
اقتصاد خلاق
عوامل کلیدی موفقیت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسازمان پدید آورنده
استاد دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندراندانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه مازندران، عضو هیأت علمی پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت
دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه مازندران، عضو هیأت علمی پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت




