پیامدهای بازاندیشی در مفهوم نخبگی
(ندگان)پدیدآور
منتظر, غلامعلیناظمی, امیرموسوی نسب, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در هر جامعهای مجموعهای از نهادها و سازکارها با موضوع نخبگی و نخبگان ارتباط و تعامل دارند، که در مجموع شکلدهنده یک نظام نخبگانی هستند. نظام نخبگانی در مجموع لازم است تا برخوردار از کارکردهای 1) شناسایی، 2) جذب، 3) هدایت، اعم بر آموزش و پرورش، 4) بهکارگیری، 5) حمایت، 6) تکریم، 7) الگوسازی و 8) نگهداشت باشد. هر یک از کارکردها بر اساس فهم و ادراکی از مفهوم نخبگی و نخبه در سطح جامعه عملیاتی میشود. پس این درک عمومی از مفاهیم است که نهادها، ارتباطات میان آنها و ماموریتهای آنان را شکل میدهد. اما رشد و توسعه فهم مبتنی بر مطالعات و تجربیات، بازنگری در این مفاهیم بنیادی را ضروری میسازد. در این مقاله بر پایه یک تحلیل سیستمی به بازاندیش در مفهوم نخبه و نخبگی اقدام شده است. نتایج مطالعه نشان میدهد که اصلیترین مشکل در رویکردهای مربوط به نظام نخبگانی، ناشی از فهم متداول از واژه نخبه است، که عمدتا مبتنی بر تیزهوشی و نهایتا استعداد درخشان استوار شده است و به سایر جنبههای نخبگی یعنی خبرگی و کنشگری اجتماعی توجهی نشده است.
کلید واژگان
نظام نخبگانینخبه
شناسایی
جذب
هدایت
آموزش و پرورش
به کارگیری
حمایت
الگوسازی
نگهداشت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01