| dc.contributor.author | حیدری, آزاده | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسن زاده, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | حریری, نجلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوشین فرد, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:48:51Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:48:51Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:48:51Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:48:51Z | |
| dc.date.issued | 2012-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-01-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حیدری, آزاده, حسن زاده, محمد, حریری, نجلا, نوشین فرد, فاطمه. (1391). سازوکار ملی ترویج علم در ایران؛ با تمرکز بر سیاستگذاری و پیادهسازی. سیاست علم و فناوری, 4(3), 17-38. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 0840-2008 | |
| dc.identifier.uri | http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12848.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/186050 | |
| dc.description.abstract | به منظور تعیین بهترین شیوه سیاستگذاری و پیادهسازی فرایند ترویج علم در کشور، ارائه سازوکاری ملی با توجه به چالشها، ضروریات و نیازهای یک کشور اجتنابناپذیر است. در این پژوهش تلاش شده است بهطور ویژه، به این مهم پرداخته شود. بدین منظور جامعه پژوهش شامل 60 تفر از صاحبنظران حقیقی و حقوقی در کشور که هریک به نوعی برای ترویج علوم در کشور فعالیت میکنند مورد مراجعه قرار گرفتهاند. دادهها توسط تلفیقی از روشهای پژوهشی اعم از اسنادی-کتابخانهای و پیمایشی گردآوری شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه (محقق ساخته) و روش نمونهگیری، هدفمند و گلولهبرفی بوده است. تعیین بهترین شیوه سیاستگذاری و پیادهسازی ترویج علم در کشور همزمان با ترسیم و تعریف سازوکار ملی ترویج علم، یکی از مهمترین نکات مورد نظر در این مقاله بوده است. قابل ذکر است پس از جمعآوری و تحلیل دادهها و ترسیم سازوکار اولیه، تعدادی از صاحبنظران در طرح پرسش از خبرگان (دلفی) شرکت کرده و به بازبینی، اصلاح و تایید سازوکار پرداختند. به منظور شناسایی بهترین روشهای به کار گرفته شده و الگوگیری از روشهای موفق سایر کشورهای پیشرو در این زمینه، مطالعاتی در سطح بینالمللی نیز صورت گرفته است. تحلیل یافتهها نشان داد که «سیاستگذاری متمرکز ملی (شورایی و هیات امنایی) و پیادهسازی غیرمتمرکز» بهترین شیوه برای سازوکار ملی ترویج علم از دید پاسخگویان است. طبق این مدل از سیاستگذاری، شورایی از سیاستگذاران به سیاستگذاری کلان میپردازند و سایر نهادها نیز ضمن تعامل با این شورا، به پیادهسازی فرایندهای ترویج علم میپردازند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 5698 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | سیاست علم و فناوری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Science and Technology Policy | en_US |
| dc.subject | ترویج علم | fa_IR |
| dc.subject | سیاست گذاری | fa_IR |
| dc.subject | پیاده سازی | fa_IR |
| dc.subject | سازوکار ملی | fa_IR |
| dc.subject | ایران | fa_IR |
| dc.title | سازوکار ملی ترویج علم در ایران؛ با تمرکز بر سیاستگذاری و پیادهسازی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 17 | |
| dc.citation.epage | 38 | |