• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست علم و فناوری
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست علم و فناوری
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین و تبیین عوامل فردی مؤثّر در تجاری‌سازی نتایج پژوهشی؛ مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

    (ندگان)پدیدآور
    جاهد, حسینعلیآراسته, حمید رضاجعفری, پریوش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.457 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ایده‏ها و دستاوردهای پژوهشی دانشگران نظام آموزش عالی در صورت تجاری شدن می‏تواند به ثروت‏آفرینی، کارآفرینی و در نهایت منجر به توسعه و رفاه اجتماعی و اقتصادی شود. برای تحقّق تجاری‏سازی یافته‏های علمی لازم است فرایند، روش‏ها و عوامل شکل دهنده و زمینه‏ساز مشخّص شوند تا در تصمیم‏گیری برای تجاری‏سازی مورد استفاده قرار گیرند. به دلیل جایگاه والای نیروهای علمی در این عرصه، این مقاله به تعیین و تبیین عوامل فردی مؤثّر در تجاری‌سازی نتایج پژوهشی و تبیین روابط بین این عوامل پرداخته است. روش تحقیق آن از نوع ترکیبی و جامعه آماری، شامل مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فناوری و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فناوری سازمان‏های طرف قرارداد با این دانشگاه است. برای نمونه‏گیری در بخش مطالعه کیفی از نمونه‏گیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونه‏گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شده است. ابزار جمع‏آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه محقّق‏ساخته است. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از آزمون‏های آماری همچون آزمون‏های تی، آنوا، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی به روش مولّفه‏های اصلی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان‏گر تأثیر عواملی فردی شامل خودکارآمدی، موفقیّت‏طلبی، قدرت‏طلبی، خلاقیّت و نوآوری، رقابت‏طلبی و منبع کنترل درونی در تجاری‏سازی نتایج پژوهشی است. در تبیین روابط این عوامل، علاوه بر اولویّت‏بندی آنها، بررسی روابط بین عوامل نشان داد که تمامی آنها رابطه همبستگی معناداری با یکدیگر دارند و بیشترین بار عاملی مربوط به متغیرهای خودکارآمدی و موفقیّت‌طلبی است.
    کلید واژگان
    تجاری‏سازی، آموزش عالی، نتایج پژوهشی، عوامل فردی
    تجاری سازی
    آموزش عالی
    نتایج پژوهشی
    عوامل فردی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2011-09-23
    1390-07-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
    سازمان پدید آورنده
    -

    شاپا
    0840-2008
    URI
    http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12832.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/186041

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب