بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر بحران هویت در میان دانشآموزان دبیرستان های شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
محسنی تبریزی, علیرضابابایی فرد, اسداله
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به مطالعهی تجربی بحران هویت در میان دانش آموزان دبیرستانهای شهر تهران پرداخته است. مهمترین پرسش این پژوهش عبارت است از: آیا بین بحران هویت دانشآموزان و متغیرها یا عوامل اجتماعی رابطهی معنادار وجود دارد؟ حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 234 نفر تعیین گردید و جمعیت نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. این پژوهش مبتنی بر روش پیمایشی بوده است. نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان میدهند که میان بحران هویت دانش آموزان و متغیرهای ضعف زمینههای اجتماعی و فرهنگی داخلی، بیهنجاری اجتماعی، بیهنجاری مذهبی، عدم مشارکتجویی در تشکلهای اجتماعی، ضعف حافظهی تاریخی، ضعف هویتسازی نظام سیاسی و آموزش و پرورش، هویتسازی آمرانه از سوی نظام سیاسی و آموزش و پرورش و تعارض ارزشها رابطهی معنادار و مستقیم وجود دارد. نتایج تحلیل چند متغیره و تحلیل مسیر نیز نشان میدهد که مهمترین متغیرها از نظر اثرگذاری بر متغیر وابسته، به ترتیب، عبارتند از: هویتسازی آمرانه از سوی نظام سیاسی، بیهنجاری مذهبی، تعارض ارزشها، ضعف زمینههای اجتماعی و فرهنگی داخلی، ضعف هویتسازی نظام سیاسی و هویتسازی آمرانه از سوی آموزش و پرورش.
کلید واژگان
بحران هویتتعارض ارزش ها
بی هنجاری اجتماعی
نهادهای اجتماعی
ضعف زمینه-های اجتماعی و فرهنگی داخلی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهراناستادیار گروه جامعه شناسی دانشکده¬ی علوم انسانی دانشگاه کاشان.



