اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر عزت نفس، تنظیم شناختی هیجان و رفتار خودجرحی غیرخودکشی در دختران نوجوان
(ندگان)پدیدآور
یاس فرد, غزالرنجگر, بایرامعلیشیرزادی, امیررضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به فشارها و تنشهای دوران نوجوانی، خودجرحی ممکن است با هدف کاستن از تنش و هیجانهای منفی انجام شود. بر اساس مدل تنظیم هیجانی، مهمترین انگیزه در این رفتار را میتوان به تنظیم هیجانهای ناخوشایند مرتبط دانست. هدف این پژوهش آزمون اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر عزت نفس، تنظیم شناختی هیجان و رفتار خودجرحی غیرخودکشی در دختران دوره متوسطه شهرستان پردیس بود. برای این منظور، طی یک در این مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل، 30 دانشآموز از بین دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان پردیس که حداقل یکبار رفتار خودجرحی غیرخودکشی را انجام داده بودند به صورت نمونهی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. گروه آزمایش رفتاردرمانی دیالکتیکی در 10 جلسه به صورت گروهی دریافت کرد. گروهها قبل و بعد از مداخله از نظر عزتنفس، تنظیم شناختی هیجان، رفتارها و کارکردهای خودجرحی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش رفتار خودجرحی، افزایش عزت نفس و کاهش فاجعهنمایی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل میشود. با توجه به نتایج، رفتاردرمانی دیالکتیک میتواند در بهبود عزت نفس، تنظیم هیجان و کاهش رفتارهای خودجرحی در دختران نوجوان مفید واقع شود.
کلید واژگان
رفتار درمانی دیالکتیکیعزت نفس
تنظیم شناختی هیجان
خود جرحی
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
گروه روان شناسی عمومی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمدرس مدعو در دانشگاه آزاد رودهن
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد پردیس، تهران، ایران



