تبیین رابطه ی سبک های فرزندپروری ادراک شده و نشانه های وسواس: نقش میانجی گر خودکارآمدی و درهم آمیختگی فکر
(ندگان)پدیدآور
برجعلی, احمدطالبی نجف آبادی, سهیلامحمدخانی, شهرامفرخی, نورعلیدانش, عصمت
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
وسواس از اختلالهای روانپزشکی ناتوانکننده است که اغلب مشکلات قابل توجهی را در روند معمول زندگی، کارکرد شغلی، فعالیتهای اجتماعی و روابط بین فردی ایجاد میکند. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجیگر خودکارآمدی و درآمیختگی افکار در رابطه بین شیوههای فرزندپروری ادراک شده با نشانههای وسواس بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از میان دانش آموزان دبیرستانهای نوبت دوم تهران،349دانش آموز از 8 مدرسه انتخاب و از نظر نشانه های وسواسی- جبری، خودکارآمدی عمومی، درآمیختگی افکار و ادراک والدینی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد درهم آمیختگی فکر رابطه بین سبک فرزندپروری مادرو نشانههای وسواس و خودکارآمدی رابطه بین سبک فرزندپروری هر دو والد با نشانههای وسواس را بهصورت منفی و معنادار میانجیگری میکند. به نظر می رسد مادرانی که الگوی ارتباط مادر- فرزندی آنها ویژگیهایی از قبیل ارتباط رسمی، برجسته بودن مرزها و فاصلهها و عدم ابراز عواطف، تماس چشمی و در آغوش گرفتن دارند یا به شکل مشروط فرزند خود را میپذیرند، مانع از شکلگیری پذیرش نامشروط در فرزندان خود میشوند و مسوولیتپذیری بیش از حد، درآمیختگی فکر- عمل و وسواس را در فرزندان خود شکل میدهند.
کلید واژگان
خودکارآمدیدرآمیختگی افکار
فرزندپروری ادراک شده
وسواس
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استاد عضو هیئت علمی دانشگاه علامهدپارتمان روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه روانشناسی عمومی، کرج، ایران
دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
دپارتمان سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران، ایران.



