• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
    • دوره 13, شماره 47
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
    • دوره 13, شماره 47
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین رابطه ی سبک های فرزندپروری ادراک شده و نشانه های وسواس: نقش میانجی گر خودکارآمدی و درهم آمیختگی فکر

    (ندگان)پدیدآور
    برجعلی, احمدطالبی نجف آبادی, سهیلامحمدخانی, شهرامفرخی, نورعلیدانش, عصمت
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    وسواس از اختلال­های روان­پزشکی ناتوان­کننده است که اغلب مشکلات قابل توجهی را در روند معمول زندگی، کارکرد شغلی، فعالیت­های اجتماعی و  روابط بین فردی ایجاد می­کند. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی­گر خودکارآمدی و درآمیختگی افکار در رابطه بین شیوه­های فرزندپروری ادراک شده با نشانه­های وسواس بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از میان دانش آموزان دبیرستان­های نوبت دوم تهران،349دانش آموز از 8 مدرسه انتخاب و از نظر نشانه های وسواسی- جبری، خودکارآمدی عمومی، درآمیختگی افکار و ادراک والدینی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده­ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد درهم آمیختگی فکر رابطه بین سبک فرزندپروری مادرو نشانه­های وسواس و خودکارآمدی رابطه بین سبک فرزندپروری هر دو والد با نشانه­های وسواس را به­صورت منفی و معنادار میانجی­گری می­کند. به نظر می رسد مادرانی که الگوی ارتباط مادر- فرزندی آن‌ها ویژگی‌هایی از قبیل ارتباط رسمی، برجسته بودن مرزها و فاصله‌ها و عدم ابراز عواطف، تماس چشمی و در آغوش گرفتن دارند یا به شکل مشروط فرزند خود را می‌پذیرند، مانع از شکل­گیری پذیرش نامشروط در فرزندان خود می­شوند و مسوولیت­پذیری بیش از حد، درآمیختگی فکر- عمل و وسواس را در فرزندان خود شکل می­دهند.
    کلید واژگان
    خودکارآمدی
    درآمیختگی افکار
    فرزندپروری ادراک شده
    وسواس

    شماره نشریه
    47
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    استاد عضو هیئت علمی دانشگاه علامه
    دپارتمان روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه روان‌شناسی عمومی، کرج، ایران
    دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
    دپارتمان سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-0824
    URI
    https://jtbcp.riau.ac.ir/article_1425.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185728

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب