تاثیر توانبخشی شناختی بر حافظه ی کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان یک مطالعه تک موردی
(ندگان)پدیدآور
رادفر, فرهادنجاتی, وحیدفتح آبادی, جلیل
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نارسا خوانی، یک اختلال عصب- شناختی پیچیده است که رشد سواد آموزی، روند رشدی رمزگشایی و رمزگذاری را تحت تاثیر قرار داده و نقایص چشمگیری در روند رشدی مهارتهای اساسی خواندن و هجیکردن بوجود میآورد. هدف پژوهش حاضر، تاثیر توانبخشی شناختی توجه بر حافظهکاری و روانی کلامی در دانش آموزان نارساخوان بود. بدین منظور، طی یک مطالعه ی تک آزمودنی از نوع ABA با گروه کنترل، 8 دانش آموز با تشخیص نارساخوانی که در پرونده ی آنها مشکلات شناختی همچون توجه و حافظه ی کاری برجسته بود، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها به مدت 15 جلسه تحت توانبخشی با تکالیف مربوطه کارکردهای توجهی قرار گرفتند و در سه مرحله و در هر مرحله 3 بار و همچنین در یک فاصله ی زمانی چهار ماهه از نظر حافظه یکاری و روانی کلامی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مجموع آزمودنیهای هر گروه، 10 بار با استفاده از آزمون N-BACK و آزمون روانی کلامی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش ( تحلیل بصری و اندازه ی اثر ) نشان داد که مداخلات شناختی مبتنی بر بازیهای توجهی بر میزان کارآیی حافظهکاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان موثر است. تقویت عوامل شناختی پایهای همچون توجه با استفاده از توانبخشی شناختی در سالهای اول تحصیل میتواند رویکرد موثری در بهبود کارکردهای اجرایی و درمان اختلال دانشآموزان نارساخوان باشد.
کلید واژگان
نارساخوانی تحولیتقویت توجه
حافظه کاری
روانی کلامی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایراندپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران



