• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
    • دوره 11, شماره 40
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
    • دوره 11, شماره 40
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر توانبخشی شناختی بر حافظه ی کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان یک مطالعه تک موردی

    (ندگان)پدیدآور
    رادفر, فرهادنجاتی, وحیدفتح آبادی, جلیل
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نارسا خوانی، یک اختلال عصب- شناختی پیچیده است که رشد سواد آموزی، روند رشدی رمزگشایی و رمزگذاری را تحت تاثیر قرار داده و نقایص چشمگیری در روند رشدی مهارت‌های اساسی خواندن و هجی‌کردن بوجود می‌آورد. هدف پژوهش حاضر، تاثیر توانبخشی شناختی توجه بر حافظه­کاری و روانی ­کلامی در دانش آموزان نارساخوان بود. بدین منظور، طی یک مطالعه ی تک آزمودنی از نوع ABA با گروه کنترل، 8 دانش آموز با تشخیص نارساخوانی که در پرونده ی آنها مشکلات شناختی همچون توجه و حافظه ی­ کاری برجسته بود، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها  به مدت 15 جلسه تحت توانبخشی با تکالیف مربوطه کارکردهای توجهی قرار گرفتند و در سه مرحله و در هر مرحله 3 بار و همچنین در یک فاصله ی زمانی چهار ماهه از نظر حافظه ی­کاری و روانی ­کلامی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مجموع آزمودنی­های هر گروه، 10 بار  با استفاده از آزمون N-BACK و آزمون روانی کلامی مورد بررسی قرار گرفتند.  نتایج پژوهش ( تحلیل­ بصری و اندازه ی اثر ) نشان داد که مداخلات شناختی مبتنی بر بازی­های توجهی بر میزان کارآیی حافظه­کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان موثر است.  تقویت عوامل شناختی پایه­ای همچون توجه با استفاده از توانبخشی شناختی در سا­ل­های اول تحصیل می­تواند رویکرد موثری در بهبود کارکردهای اجرایی و درمان اختلال دانش­آموزان نارساخوان باشد.
    کلید واژگان
    نارساخوانی تحولی
    تقویت توجه
    حافظه کاری
    روانی کلامی

    شماره نشریه
    40
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
    دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2008-0824
    URI
    https://jtbcp.riau.ac.ir/article_937.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185673

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب