اثربخشی آموزش کنترل خشم در افزایش سازگاری اجتماعی و بهبود علایم مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, رضاموسی زاده, توکلفرد, رامین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فشار آسیبزایی که موجب اختلال استرس پس از سانحه میشود، بسیار در هم شکننده است. چنین فشاری میتواند برخاسته از تجارب جنگ، شکنجه، بلایای طبیعی، حمله، تجاوز و سوانح جدی باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم در افزایش سازگاری اجتماعی و بهبود علایم مبتلایان به PTSD بود. بدین منظور طی یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل، 40 نفر از جانبازان مبتلا به اختلال PTSD شهر اردبیل، به شیوه ی نمونهگیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. آزمودنی ها در ابتدا و انتهای پژوهش از نظر علایم اختلال استرس پس از سانحه و میزان سازگاری مورد آزمون قرار گرفتند. آموزش کنترل خشم در مدت هفت جلسه ی 90 دقیقهای برای گروه آزمایش ارایه شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره ( مانوا) نشان داد که آموزش کنترل خشم، علاوه بر کاهش علایم PTSD در افزایش سازگاری اجتماعی و بهبود علایم افراد مبتلا به اختلال PTSD موثر بوده است. به نظر می رسد که توانایی در مدیریت خشم، در افزایش سازگاری و کاهش علایم پرخاشگری موثر است و این شیوه در مداخلات روان شناختی مبتلایان نتایج مفیدی ایجاد می نماید.
کلید واژگان
کنترل خشمسازگاری
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دپارتمان روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل ایراندپارتمان روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل ایران
دپارتمان روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل ایران



