• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
    • دوره 9, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
    • دوره 9, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش کنترل خشم در افزایش سازگاری اجتماعی و بهبود علایم مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

    (ندگان)پدیدآور
    کاظمی, رضاموسی زاده, توکلفرد, رامین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    فشار آسیب‌زایی که موجب اختلال استرس پس از سانحه می‌شود، بسیار در هم شکننده است.  چنین فشاری می‌تواند برخاسته از تجارب جنگ، شکنجه، بلایای طبیعی، حمله، تجاوز و سوانح جدی باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم در افزایش سازگاری اجتماعی و بهبود علایم مبتلایان به PTSD بود. بدین منظور طی یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، 40 نفر از جانبازان مبتلا به اختلال  PTSD شهر اردبیل،  به شیوه ی نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. آزمودنی ها در ابتدا و انتهای پژوهش از نظر علایم اختلال استرس پس از سانحه و میزان سازگاری مورد آزمون قرار گرفتند. آموزش  کنترل خشم در مدت هفت جلسه ی  90 دقیقه­ای برای گروه آزمایش ارایه شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره ( مانوا) نشان داد که آموزش کنترل خشم، علاوه بر کاهش علایم PTSD در افزایش سازگاری  اجتماعی و بهبود علایم افراد مبتلا به اختلال PTSD موثر بوده است. به نظر می رسد  که توانایی در مدیریت خشم، در افزایش سازگاری و کاهش علایم پرخاشگری موثر است و این شیوه  در مداخلات روان شناختی مبتلایان نتایج مفیدی ایجاد می نماید.
    کلید واژگان
    کنترل خشم
    سازگاری
    اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2014-06-22
    1393-04-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    دپارتمان روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل ایران
    دپارتمان روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل ایران
    دپارتمان روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل ایران

    شاپا
    2008-0824
    URI
    https://jtbcp.riau.ac.ir/article_70.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185605

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب