| dc.contributor.author | گندم کار, پریشاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | نادری, فرح | fa_IR |
| dc.contributor.author | سواری, کریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:47:34Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:47:34Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:47:34Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:47:34Z | |
| dc.date.issued | 2013-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-07-18 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-04-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | گندم کار, پریشاد, نادری, فرح, سواری, کریم. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای مقابلهای بر انعطاف پذیری کنشی و سلامت دانش آموزان دختر. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 8(29), 57-66. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-0824 | |
| dc.identifier.uri | https://jtbcp.riau.ac.ir/article_23.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185581 | |
| dc.description.abstract | مهارتهای مقابلهای، یکی از مولفههای مهم سلامت ی و چگونگی واکنش انسان در برابر مسایل و مشکلات زندگی است و از این رو با انعطافپذیریکنشی و سلامت ، ارتباط دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مقابلهای بر انعطاف پذیری کنشی و سلامت دانش آموزان دختر بود. بدین منظور، طی یک مطالعه ی نیمه آزمایشی با استفاده از روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه، 42 نفر از دانش آموزان دختر شهر آبادان، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و از نظر انعطافپذیریکنشی و سلامت ، مورد آزمون قرار گرفتند. سپس آموزش راهبردهای مقابله ای به مدت 8 جلسه ی 90 دقیقه ای به گروه آزمایش ارایه شد و هر دو گروه مجددا از نظر انعطافپذیریکنشی و سلامت ، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دهندهی آن بود که یادگیری راهبردهای مقابلهای، بر انعطافپذیریکنشی و سلامت دانشآموزان تاثیر داشته و موجب بهبود آن شده است. نتایج آزمون پیگیری در گروه آزمایش و گواه نیز دوام این تاثیرات را نشان داد. بنابراین، می توان گفت که آموزش راهبردهای مقابلهای میتواند قدرت مقابله با فشار و تحمل تهدیدها و فشارهای درونی و بیرونی و روشهای حفظ آرامش در شرایط تهدیدآمیز را به افراد یاد داده و آستانهی تحمل آنها را در برابر تهدیدها و فشارها بیافزاید | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | fa_IR |
| dc.publisher | Rudehen Islamic Azad University | en_US |
| dc.relation.ispartof | اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Thoughts and Behavior in Clinical Psychology | en_US |
| dc.subject | راهبردهای مقابله ای | fa_IR |
| dc.subject | انعطاف پذیری کنشی | fa_IR |
| dc.subject | بهداشت روانی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش راهبردهای مقابلهای بر انعطاف پذیری کنشی و سلامت دانش آموزان دختر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دپارتمان مشاوره، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دپارتمان روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 29 | |
| dc.citation.spage | 57 | |
| dc.citation.epage | 66 | |