| dc.contributor.author | خیرجو, اسماعیل | fa_IR |
| dc.contributor.author | قره داغی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | جعفری روشن, فریبا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حرفه دوست, منصور | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:47:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:47:29Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:47:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:47:29Z | |
| dc.date.issued | 2018-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-06-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خیرجو, اسماعیل, قره داغی, علی, جعفری روشن, فریبا, حرفه دوست, منصور. (1397). اثربخشی درمان رفتاری- شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی، اضطراب وعزت نفس همراه با آن. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 13(50), 57-66. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-0824 | |
| dc.identifier.uri | https://jtbcp.riau.ac.ir/article_1474.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185548 | |
| dc.description.abstract | در سالهای اخیر درمانهای متنوع غیر دارویی برای درمان اختلال کمبود توجه- بیش فعالی توسعه داده شده است. اکثر این درمانهای غیر دارویی حوزههایی مشترک نقصانهای مرتبط با نقص توجه/بیش فعالی نظیر مشکلات تحصیلی، کاری، روابط بین فردی، و کارکردهای اجرایی را مورد هدف قرار دادهاند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی درمان رفتاری- شناختی گروهی، در بهبود نشانگان اصلی اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی و اضطراب، عزت نفس همراه با آن در دانشجویان بود. برای این منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل، 30 نفر از دانشجویان (12 دختر، 18 پسر) با تشخیص بیش فعالی، به شیوهی نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) کاربندی شدند. آزمودنیها قبل و بعد از اتمام مداخلات و یک ماه پس از اتمام جلسات، از نظر میزان اختلال بیش فعالی-کمبود توجه، اضطراب، افسردگی، و عزت نفس مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته 2 جلسه) مداخلهی رفتاری- شناختی را دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیرهی مختلط (درون گروهی- بین گروهی) نشان داد که درمان رفتاری- شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی، افزایش عزت نفس و کاهش افسردگی و اضطراب دانشجویان دارای اختلال بیش فعالی- کمبود توجه اثر بخش است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | fa_IR |
| dc.publisher | Rudehen Islamic Azad University | en_US |
| dc.relation.ispartof | اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Thoughts and Behavior in Clinical Psychology | en_US |
| dc.subject | اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالان | fa_IR |
| dc.subject | درمان شناختی رفتاری | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی درمان رفتاری- شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی، اضطراب وعزت نفس همراه با آن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مطالعات خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، | fa_IR |
| dc.contributor.department | دپارتمان علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه روان شناسی بالینی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 50 | |
| dc.citation.spage | 57 | |
| dc.citation.epage | 66 | |