نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخیرجو, اسماعیلfa_IR
dc.contributor.authorقره داغی, علیfa_IR
dc.contributor.authorجعفری روشن, فریباfa_IR
dc.contributor.authorحرفه دوست, منصورfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:47:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:47:29Z
dc.date.available1399-07-09T00:47:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:47:29Z
dc.date.issued2018-12-22en_US
dc.date.issued1397-10-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-01en_US
dc.date.submitted1398-03-11fa_IR
dc.identifier.citationخیرجو, اسماعیل, قره داغی, علی, جعفری روشن, فریبا, حرفه دوست, منصور. (1397). اثربخشی درمان رفتاری- شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی، اضطراب وعزت نفس همراه با آن. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 13(50), 57-66.fa_IR
dc.identifier.issn2008-0824
dc.identifier.urihttps://jtbcp.riau.ac.ir/article_1474.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185548
dc.description.abstractدر سالهای اخیر درمانهای متنوع غیر دارویی برای درمان اختلال کمبود توجه- بیش فعالی توسعه داده شده است. اکثر این درمانهای غیر دارویی حوزه‌هایی مشترک نقصان­های مرتبط با نقص توجه/بیش فعالی نظیر مشکلات تحصیلی، کاری، روابط بین فردی، و کارکردهای اجرایی را مورد هدف قرار داده‌اند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی درمان رفتاری- شناختی گروهی، در بهبود نشانگان اصلی اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی و اضطراب، عزت نفس همراه با آن در دانشجویان بود. برای این منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل، 30 نفر از دانشجویان (12 دختر، 18 پسر) با تشخیص بیش فعالی، به شیوه‌ی  نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) کاربندی شدند.  آزمودنی‌ها قبل و بعد از اتمام مداخلات و یک ماه پس از اتمام جلسات، از نظر میزان اختلال بیش فعالی-کمبود توجه، اضطراب، افسردگی، و عزت نفس مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای (هر هفته 2 جلسه) مداخله‌ی رفتاری- شناختی را دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره‌ی مختلط (درون گروهی- بین گروهی) نشان داد که درمان رفتاری- شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی، افزایش عزت نفس و کاهش افسردگی و اضطراب دانشجویان دارای اختلال بیش فعالی- کمبود توجه اثر بخش است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنfa_IR
dc.publisherRudehen Islamic Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofاندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofThoughts and Behavior in Clinical Psychologyen_US
dc.subjectاختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالانfa_IR
dc.subjectدرمان شناختی رفتاریfa_IR
dc.titleاثربخشی درمان رفتاری- شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی، اضطراب وعزت نفس همراه با آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مطالعات خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،fa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه روان شناسی بالینیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue50
dc.citation.spage57
dc.citation.epage66


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد