آموزش معماری امروز و چالشهای آینده
(ندگان)پدیدآور
گرجی مهلبانی, یوسفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه نگرانی درباره آینده آموزش معماری، در حال گسترش است. به نظر میرسد مدلهای امروزی آموزش و تمرین معماری ممکن است مناسب چالشهای آینده نباشند. در مدارس معماری، بیشتر به آموزش تاریخ معماری پرداخته میشود و یا به شرایط حال توجه میگردد و آینده کمتر به عنوان یک موضوع قابل بررسی مورد توجه قرار میگیرد. در حالیکه اندیشیدن به آینده به خصوص برای دانشآموزان امروز که زندگی و حرفهشان در آینده میباشد، بسیار ضروری است. این مقاله به بحثهایی راجع به ضرورت اندیشیدن به آینده، از طریق برنامه آموزشی معماری میپردازد. بدین منظور توجه به آینده از نهضت مدرن تا به امروز مختصراً مورد بررسی قرار میگیرد تا نگاه صحیح به مسائل گذشته، امروز و آینده، به ویژه نوع نگاه نقادانه به مسائل امروز، به دست آید؛ تا بتواند زمینهساز ورود به آینده شود. نگرانیهای معماری امروز و چارهجوییهای آن نیز باید مورد ملاحظه قرار گیرند تا موضوعات اساسی معماری آینده آشکار گردند. در واقع در این حالت نه تاریخ گذشته معماری بلکه آینده معماری آموزش داده میشود. این پژوهش بر پایه یک تحقیق توسعهای شکل گرفته است. تحقیقات توسعهای در واقع شبیه به تحقیقات کاربردی هستند و برخی آنها را از انواع پژوهشهای کاربردی میدانند. هدف این پژوهش، تدوین و تهیه برنامه و طرح، برای حل مسئله کیفیت آموزش معماری در آینده میباشد؛ لذا در این مقاله ابتدا موقعیت، شرایط و وضع موجود آموزش معماری بررسی و سپس، بر اساس یافتههای پژوهش توسعهای، برنامه یا طرح ویژه برای رفع معضل موجود تولید و تدوین میگردد. این تحقیق بیشتر به دنبال آن است که مشخص کند چگونه وضع موجود بهبود مییابد، و یا مدلها و روشهای جدید بهبود وضع موجود کدامند. به طور کلی هدف این تحقیق در راستای توسعه و بهبود شرایط، روشها، ابزار، یا ساختارهای آیندهی آموزش معماری در ایران است. جهت جمعآوری اطلاعات در این مقاله، از شیوه ترکیبی شامل: میدانی (پرسشنامه)، مطالعات اسنادی و کتابخانهای استفاده شده است. در این روش با مقایسه و تطبیق پدیدههای نظری مطروحه پیرامون هر مسئله و تجزیه و تحلیل کمّی اطلاعات جمعآوری شده از طریق پرسشنامه به دو شیوه توصیفی و استنباطی، جمعبندی و نتیجهگیری لازم ارائه شده است.
کلید واژگان
آموزش معماریآینده معماری
نقد معماری
معماری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-03-211389-01-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ، قزوین، ایرانشاپا
2008-04412345-5462
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی ابعاد پایداری در معماری بومی استان هرمزگان
دبیری نژاد, ناعمه (دکتر روح اله طاهرخانیAssist. Prof. Dr. Roohollah Taherkhani, 2021-02-19)پایداری به عنوان مساله ای مهم و ضروری توجه جامعه جهانی را دراین سال ها به خود جلب کرده است، به عقیده دریدا پایداری آخرین چاره قطعی تاریخ است. این پژوهش در راستای بررسی و شناخت اصول معماری پایدار و توسعه پایدار، بررسی الگوهای ...
-
تأملی در معماری سنتی
صادقی پى, ناهید؛ صادقی پى, ناهید (دانشگاه شهید بهشتی, 2010-08-23)معماری سنتی اصطلاحی است که در صحبتهای بسیاری ازمعماران، مقال هها و کتا بها، بحثهای مطرح شده در دانشکده های معماری، موضوعات مطرح شده در گفت وگوها و همایشهای مربوط به معماری و امثال آ نها به کار میرود و همۀ شنوندگان مفهوم ...
-
طراحی یک ساختمان مبتنی بر رویکرد معماری کربن صفر در شهر خرم آباد
عزیزی فرد, نیلوفر؛ مولانایی, صلاح الدین (دکتر روح اله طاهرخانیAssist. Prof. Dr. Roohollah Taherkhani, 2025-02-19)امروزه همه دنیا با بحران انرژی درگیر هستند بنابراین بایستی با اصول و برنامه ریزی درست منابع تجدید پذیر را جایگزین منابع تجدید ناپذیر کرد ،یکی از راهکارهای مهم استفاده از طراحی ساختمان ها مبتنی بر انرژی صفر است. هدف از پایان ...




