• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه‌ی ویژگی‌های شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان

    (ندگان)پدیدآور
    حمیدی, فریدهببرازی, محمدباقر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.431 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش بررسی رابطۀ ویژگی‌های شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان و همچنین پیش‌بینی اضطراب امتحان، بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و اهداف پیشرفت دانش­آموزان بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل همه­ی دانش­آموزان سوم و چهارم دبیرستان‌های شهر محمدیه واقع در استان قزوین بود که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند و تعداد آن‌ها 1738 نفر بود. نمونه­ی مورد مطالعه شامل 400 نفر (200 دانش‌آموز دختر و200 دانش‌آموز پسر) بود که از بین جامعه­ی آماری انتخاب شد. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای انجام شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه‌های اضطراب امتحان اسپیل‌برگر، ویژگی‌های شخصیتی نئو و اهداف پیشرفت مید‌‌گلی و همکاران، بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی تفکیکی و رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای مستقل روان رنجوری (316/0=r) و اهداف عملکردگریز (224/0=r) با اضطراب امتحان همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. بین متغیرهای مستقل مسئولیت­پذیری (133/0-=r) و اهداف تبحری (157/0-=r) با اضطراب امتحان رابطه­ی منفی و معنادار وجود دارد و بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و اهداف پیشرفت می­توان 8/28 درصد نمره­ی اضطراب امتحان را پیش­بینی کرد.
    کلید واژگان
    اضطراب امتحان
    ویژگی‌های شخصیتی
    اهداف پیشرفت
    روانشناسی فناوری آموزش

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    روانشناسی، گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران
    روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/tej.2016.540
    http://jte.sru.ac.ir/article_540.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185452

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب