تحلیلی بر روششناسی و زمینهی اجرایی پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی
(ندگان)پدیدآور
زندی, طالبمهدوی نسب, یوسففردانش, هاشماحمدی, روشننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر به تحلیل پایاننامههای کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی از منظر روششناسی و زمینهی اجرایی پژوهش پرداخته شد. روش پژوهش مورد استفاده روش تحلیل محتوا و جامعه پژوهش حاضر تمامی پایان نامههای کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاههای دولتی ایران شامل 279 پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاههای علامه طباطبایی، خوارزمی و اراک میباشد. در این پژوهش کل جامعه مورد پژوهش به عنوان نمونه انتخاب گردید. نتایج نشانداد که پایان نامههای تکنولوژی آموزشی از لحاظ روششناختی بیشتر متکی بر روشهای کمّی به خصوص روشهای آزمایشی، پیمایشی، همبستگی و تحلیل محتوا بود. بنابراین بیشتر این پایاننامهها در چهارچوب پارادایم اثبات گرایی انجام شدهاند. تحلیل زمینه اجرایی پژوهش نیز بیانگر این بود که اکثر پژوهشها در دانشگاه و مقاطع مختلف آموزش و پرورش به اجرا درآمده و زمینههایی مانند صنعت و کسب و کار به ندرت مورد توجه بودهاند.
کلید واژگان
تکنولوژی آموزشیروششناسی پژوهش
رویکرد پژوهشی
پارادایم پژوهش
روانشناسی فناوری آموزش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
تکنولوژی آموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانتکنولوژی آموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
تکنولوژی آموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




