مرور و بررسی پژوهش های حوزه بازی وارسازی در آموزش الکترونیکی
(ندگان)پدیدآور
بتولی, زهرافهیم نیا, فاطمهنقشینه, نادرمیرحسینی, فخرالساداتنوع مدرک
Textمقاله مروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
باوجود ظهور و پیشرفت فناوریهای نوین و به دنبال آن تغییر روش زندگی در دهههای اخیر، سیستمهای آموزش همان روش آموزش سنتی خود را حفظ کرده و خود را مطابق با ویژگیهای نسل دیجیتال تغییر ندادهاند. این در حالی است که ویژگیهای اهالی دیجیتال بر روشهای یاددهی-یادگیری آنها نیز مؤثر بوده است. یکی از جدیدترین تحولات رخداده در حیطه فناوریهای نوین، بازیوارکردن محیط های آموزشی است. این پژوهش با هدف مرور مقالههای قلمرو «بازیوارسازی در یادگیری الکترونیکی»، ارائه طرحی کلی از موضوعهای مورد پژوهش بررسی اثربخشی آن در آموزش انجام شده است. بعد از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی معتبر باواژگان کلیدی مرتبط و براساس معیارهای ورودی، 60 مقاله مناسب بررسی دراین مطالعه انتخاب شد.درادامه مقاله های منتخب به لحاظ جامعه پژوهش، تعداد عناصر بازی مورداستفاده، عناصر بازی مورداستفاده، دوره های آموزشی بازیوارشده و موضوع مقالات تحلیل شد. اثربخشی بازیوارسازی بر مشارکت، یادگیری، انگیزه، اضطراب، ارزیابی همتایان، همکاری متقابل، بهینهسازی وبسایت آموزشی، کاهش هزینه و بارکاری اساتید از جمله حوزههای موضوعی این مقالات بود. زبانهای برنامهنویسی و زبان انگلیسی از جمله بیشترین دورههای آموزشی بازیوار شده بود. عنصر بازی امتیاز، تابلو امتیاز، نشان، سطوح، چالش و بازخورد بیشتر از سایر عناصر مورد استفاده قرار گرفته بودند. نتایج حاکی از اثربخشی محیطهای آموزشی بازیوارشده بر افزایش یادگیری، مشارکت و انگیزه فراگیران است.
کلید واژگان
بازی وارسازییادگیری الکترونیکی
عناصر بازی
یادگیری
انگیزه
بازی های رایانه ای آموزشی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




