بررسی تاثیر بازیگونگی بر عملکرد تحصیلی افراد با توجه به ویژگیهای فردی مخاطبین
(ندگان)پدیدآور
حسینی اناری, سید امیر حسیننشاطی, محمودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه بازیگونگی به محرک قوی برای درگیرکردن و افزایش مشارکت کاربران سامانههای آموزشی تبدیلشده است. پژوهشهای پیشین، اهمیت و کارایی روشهای بازیگونگی در بهبود فرایندهای آموزشی را بهصورت کلی نشان دادهاند؛ در این پژوهش به بررسی ویژگیهای فردی مانند جنسیت و پیشینه آموزشی مخاطبین در میزان تأثیرپذیری آنها از بازیگونگی در دانشگاه شهید بهشتی پرداختهایم. بههمیندلیل سیستمی آموزشی مبتنی بر بازیگونگی به نام "النو " طراحی و در اختیار دانشجویان درس"شیوه ارائه مطالبعلمی و فنی" قراردادهایم. النو سیستمی مبتنیبروب و قابلاجرا بر روی موبایل است. رفتار کاربران در طول فرایند آموزشی بازیگونه شده بهطور کامل ثبت میشود. علاوهبر دادههای جمعآوریشده توسط النو، در انتهایترم، پرسشنامهای در اختیار کاربران پژوهش قرار گرفت و از کاربران در مورد تأثیر فرایندهای بازیگونگی موجود در النو سؤال شد. همچنین، اطلاعات مربوط به پیشینهآموزشی دانشجویان، از سیستمهای آموزشی دانشگاه استخراج شد. قبل از پردازش، دادهها باهم تجمیع شدند تا به دیدکلی نسبت به مخاطبان برسیم. در این تحقیق از تکنولوژی هوشتجاری برای تجمیع و پردازش دادهها استفاده کردهایم تا تأثیر ویژگیهای فردی افراد و میزان تأثیرپذیری آنها از بازیگونگی را بررسی کنیم. مهمترین یافتههای این پژوهش بیانگر این امر هستند که ویژگیهای فردی مخاطبین، فاکتوری مؤثر بر میزان تأثیرپذیری آنها از بازیگونگی است؛ بنابراین نمیتوان برای شرکتکنندگان در فعالیت بازیگونه شده الگویی واحد در نظر گرفت.
کلید واژگان
بازیگونگیآموزش الکترونیکی
دادهکاوی
آموزش مبتنی بر بازی
هوش کسبوکار
اموزش الکترونیکی- مجازی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2008-04412345-5462