ویژگیها و عناصر طراحی فضاهای باز کودکان دبستانی براساس هوش هیجانی در فرآیند یادگیری از دیدگاه متخصصان
(ندگان)پدیدآور
شمس دولت آبادی, حسنی ساداتمظفر, فرهنگملک, نیلوفرصالح صدق پور, بهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش ارائه اصول طراحی برای فضاهای باز مدرسه در دبستان مبتنی بر افزایش هوشمندیهیجانی و فرآیند یادگیری است. پژوهش بر روش تحقیق کیفی-کمی و استفاده از روش پیمایش اکتشافی دلفی استوار است. مرحله اول تحقیق، مصاحبه باز پاسخ با متخصیص در رشتههای معماری و روانشناسی در حوزهی هوشهیجانی را دربرمیگیرد، سپس با کمک تکنیک کدگذاری باز و محوری و تشکیل جدول هدف-محتوی، پرسشنامهی محقق ساخت شکل میگیرد که طی دو مرحله توسط متخصصان تکمیل شده است. نمونهگیری با استفاده از روش شبکهای (گلوله برفی) و حجم نمونه با اشباع نظری که 17 نفر از متخصصین را شامل میشود، صورتگرفته است. درنهایت، نتایج براساس تحلیل عامل Qاستخراج شده است. تأثیرگذارترین عوامل بر هوشمندیهیجانی در فرآیند یادگیری کودکان عبارتند از؛ ابعاد فردی، اجتماعی، کالبدی، طراحی، مشارکت کودکان در طراحی و روانشناسی محیط بر فضاهای باز مدرسه در دوران ابتدایی..
کلید واژگان
هوشخودشکوفایی و فضا
EI در مدرسه
یادگیری محیطی
معماری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانگروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تریبت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




