بررسی نگرش معلمان ایرانی زبان انگلیسی پیرامون مفهوم جهانی-بومی سازی از طریق پرسشنامه ی ابداعی
(ندگان)پدیدآور
سلیمی, اسمعیل علیصفرزاده, محمد میثمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش معلمان ایرانی زبان انگلیسی پیرامون پدیده جهانی-بومیسازی آموزش زبان از طریق پرسشنامهی ابداعی برای نخستین بار صورت پذیرفت. شرکت کنندگان در مطالعه معلمان زبانی بودند که دارای پیشینه تحصیلاتی، سن، تجربه تدریس و جنسیت های متفاوت بودند. این مطالعه در دو مرحله انجام گرفت که در مرحله اول یک پرسشنامه طراحی و ساخته شد. در مرحله دوم مطالعه، پرسشنامه ابداعی به منظور جمع-آوری اطلاعات درباره نگرش معلمان بهکار گرفته شد و روش تحلیل آماری توصیفی برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج حاصل از اطلاعات بهدست آمده از پرسشنامه نشان داد که معلمان معتقدند که دیگر انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی تنها گونههای انگلیسی نیستند. گونههای مختلفی از زبان انگلیسی نیز وجود دارند که متناسب با نیازهای جهانی-بومی کاربران آنها دارای رشد مستقل و ویژگیهای خاص خود هستند. همچنین معلمان بر این باورند که در فرآیند جهانی-بومیسازی میبایست نیازهای جهانی و بومی پوشش داده شوند. نکته مهم دیگر اینکه معلمان بر این باورند که آموزش زبان نباید تنها منعکس کننده فرهنگ و گونهی زبانی انگلیسیزبانان باشد. یافته های حاصل از این تحقیق با کمک به معلمان در یافتن نقش واقعی و حرفهای خود در آموزش زبان، بینش مناسب-تری را در طرح برنامههای آموزشی برای بافت ایران به دست میدهد.
کلید واژگان
جهانی- بومی سازیآموزش زبان
ادراک معلم
پرسش نامه
روایی و پایایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره) ، تهران، ایراندانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




