• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    خود ارزشیابی راهکاری فراشناختی در بالا بردن دانش گرامری زبان آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    مشکوۃ, مریمنصیری فیروز, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    636.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این مطالعه، بررسی روش خود ارزشیابی به عنوان راهکاری فراشناختی در بالا بردن دانش گرامر زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان ایرانی است. برای دستیابی به این هدف، 60 دانش‌آموز پسر در دوره راهنمایی با گروه سنی 13 الی 16 سال شرکت کردند. برای همسان سازی گروه‌ها از نظر مهارت زبانی، آزمون نلسون 1976 سری 50 اجرا شد. دانش‌آموزانی که تفاوت فاحشی با دیگران داشتند از این آزمون حذف شدند و انتخاب شدگان به گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند.  برای تعیین سطح دانش گرامری دانش‌آموزان نیز آزمونی انتخاب و به عنوان پیش‌آزمون اجرا شد. نتیجه نشان داد که تفاوت آشکاری بین گروه‌ها وجود ندارد. بعد از پیش‌آزمون، فرآیند آموزش آغاز شد. گروه کنترل، آموزش سنتی دریافت کرد و تحت ارزشیابی سنتی قرار گرفت. در صورتی که گروه آزمایش در فرآیند خود ارزشیابی شرکت کردند که به وسیلة آن دانش‌آموزان فعالیت‌های خود را کنترل و نقاط ضعف و قدرت خود را بررسی می‌کردند. فرآیند خود ارزشیابی به مدت شش جلسه و طی سه ماه انجام شد. یک جلسه پس از پایان آموزش، یک پس آزمون به عمل آمد. نتایج از طریق آزمون t مستقل مقایسه شد. نتیجه نشان داد که این دو گروه از نظر آماری تفاوتی معنی‌دار دارند و خود ارزشیابی تأثیر مثبتی در بالا بردن دانش گرامری دانش‌آموزان داشته است. نتایج این مطالعه به طراحان برنامه درسی، معلمان و دانش‌آموزان کمک خواهد کرد تا زمان ویژه‌ای را به فرایند خود ارزشیابی اختصاص دهند. معلمان می‌توانند خود ارزشیابی را در کنار فعالیت‌ها و روش‌های دیگر در کلاس به کار برند تا دانش گرامری دانش‌آموزان در آموزش زبان رشد یابد.
    کلید واژگان
    خود ارزشیابی
    دانش گرامری
    دانشآموز محوری
    راهکارهای فراشناختی
    فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2009-09-23
    1388-07-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیـت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
    گروه زبان انگلیسی ،دانشگاه خاتم،تهران،ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/tej.2009.1333
    http://jte.sru.ac.ir/article_1333.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185375

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب