مدل توسعه نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی با رویکرد ارزشآفرینی منابع انسانی، سازمانهای دولتی ایران
(ندگان)پدیدآور
سربلند, خیرالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشینه و اهداف:یکی از مهمترین چالشهای پیشروی صاحبنظران حوزه منابع انسانی اثبات نقش این منابع در ارزشآفرینی سازمان است. با ظهور سازمانهای دانشی در اقتصاد دانش بنیان، سهم سرمایه انسانی در ارزش آفرینی سازمان از سرمایههای فیزیکی و ساختاری سبقت گرفته و سرمایهگذاریهای سنگین در نیروی انسانی برای تبدیل کردن آنها به عامل اصلی مزیت رقابتی را توجیهپذیر کرده است. از آنجا که نیروی انسانی کارآمد و ارزشآفرین با ارزشترین منبع هر سازمانی به حساب میآید قسمت اعظم سرمایهگذاریها، معطوف به منابع انسانی گردیده است. مهمترین ابزاری که در این منظور مورد استفاده قرار میگیرد آموزش است، که با هدف ارتقا کیفی سطح مهارت، دانش و نگرش موجب توانمندی افراد در ایفای وظایف خود و کامیابی سازمان، مورد استفاده قرار میگیرد. در یک سازمان پویا و کارآمد کارکنان احتیاج به آموزشهای نو و مهارتهای تازه دارند تا موفقیت حرفهای خود را باز یابند و به آنچه برای آموزش با استانداردهای بالا لازم است مجهز شوند. دورههای آموزش نیروی انسانی شامل برنامهها و فعالیتهای طراحی شده برای بهبود عملکرد کارکنان با هدف حل معضلات و مشکلات عملکرد فعلی و پیشگیری از مشکلات آتی سازمان است. همچنین رویکردی که هدف اصلی آن تغییر و یادگیری کارکنان و افزایش مهارتهای لازم جهت ایفای اثربخشتر وظایف شغلی است. منابع انسانی با ارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه در راستای توسعه و پیشرفت هر کشوری است.. این تحقیق بهدنبال تبیین مدل توسعه نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی با رویکرد ارزشآفرینی منابع انسانی در سازمانهای دولتی بوده است.
روشها:روش پژوهش، روش آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، صاحبنظران حوزه پشتیبانی عملکرد الکترونیکی و ارزشآفرینی منابع انسانی سازمانهای دولتی، در بخش کمی نیز کارکنان ارشد سازمانهای دولتی استان اردبیل بودند. حجم نمونه در بخش کیفی 24 نفر با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی مصاحبهها، و در بخش کمی نیز 278 نفر از میان کارکنان ارشد سازمانهای دولتی استان اردبیل با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدهاند. ابزارهای مورد استفاده در بخش کیفی، مصاحبه ساختاریافته و نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و PLS، تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، سازههای پژوهش در سطح رضایتبخش بود. همچنین تمامی مؤلفههای نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی ارائه شده در ارزشآفرینی منابع انسانی مطلوب بود.
نتیجهگیری: نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی نقش مهمی در تحقق ارزشآفرینی منابع انسانی ایفا میکند. یعنی هرچه سطح نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی افزایش یابد ارزشآفرینی منابع انسانی نیز افزایش خواهد یافت. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود:با توجه به تکثر و تعدد سازمانهای دولتی پیشنهاد میگردد در پژوهشهای آتی، سازمانهای دولتی بر اساس معیارهای مناسبی خوشهبندی گردند و در هر خوشه به تفکیک مطالعه صورت گرفته و تحلیل شوند و در صورت امکان ادغام گردند تا نتایج قابلاتکاتری در سطح ملی بهدست آید. تدارک زمینه شغلی کامپیوترمحور و تلفیق ابزارهای مناسب در آن که بر عملکرد واقعی کارکنان دلالت دارد، اثربخشی و کارآیی این نظام را در ارزشآفرینی کارکنان افزایش میدهد. مدیران سازمانهای دولتی بایستی در طرح منابع پشتیبانی و انتخاب سطح پشتیبانی به سطح مهارت کارکنان توجه اساسی داشت.در نهایت با توجه به نتایج این تحلیلها سطح و عنصر پشتیبانی عملکرد مناسب جهت افزایش ارزشآفرینی منابع انسانی شناسایی و انتخاب شود.
کلید واژگان
پشتیبانی عملکرد الکترونیکیرویکرد ارزش آفرینی
منابع انسانی
سازمانهای دولتی
مدیریت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، واحد پارسآباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارسآباد مغان، ایرانشاپا
2008-04412345-5462




