• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    یک رهیافت جدید در آموزش محیط زیست به کودکان

    (ندگان)پدیدآور
    میبودی, حسینشبیری, سید محمدارجمندی, رضابابایی سمیرمی, فرزام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.404 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شکل­گیری نگرش و ارزش‌ها، تعهد و مهارت‌های مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد در سنین پایین آغاز می‌گردد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای بصری به بررسی نقاشی دیواری مهدکودک‌های شهر مشهد پرداخته، کیفیت و کمیت پرکاربردترین مفاهیم زیست محیطی را در این نقاشی دیواری‌ها نشان داده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه‌ی مهدکودک‌های شهر مشهد تشکیل می‌دهد که در مجموع شامل 322 مهدکودک است. در روش تجزیه و تحلیل بصری، ابتدا از هر نقاشی دیواری تفسیری کلی ارائه می‌دهد. سپس آن را با همه مفاهیم موجود در جدول تحلیل محتوا می‌سنجد، هر نقاشی دیواری می‌تواند مجموعه‌ای از مفاهیم را در بر داشته باشد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که به مفاهیم زیست محیطی در بین نقاشی دیواری مهدکودک‌ها، کم توجهی شده است. بیشترین موضوعات انتخابی برای نقاشی دیواری در مهدکودک‌ها، مربوط به (رابطه دوستانه با طبیعت) و کم‌ترین موضوعات مربوط به بحث‌های (خودداری از آلوده کردن محیط زیست) است. مجموع فراوانی مفاهیم زیست­محیطی تحلیل شده در نقاشی دیواری‌های شهر مشهد 2017 مورد بوده است که به طور کلی 2/27 درصد از محتوای نقاشی دیواری مهدکودک‌ها را شامل می‌شود. این نتایج علاوه بر رصد جایگاه نقاشی دیواری مهدکودک‌ها، رویکردی جدید در امر آموزش محیط زیست به کودکان را نیز تعمیم­پذیر خواهد کرد.
    کلید واژگان
    کودکستان
    نقاشی دیواری
    آگاهی‌های زیست محیطی
    آموزش محیط زیست
    آموزش علوم

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2014-09-23
    1393-07-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده محیط زیست و انرژی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
    گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران
    دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد علوم و تحقیقات تهران،ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/tej.2014.14
    http://jte.sru.ac.ir/article_14.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185324

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب