تأثیرآموزش چند رسانهای و سخنرانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانشآموزان از راه دور
(ندگان)پدیدآور
موسی رمضانی, سونیانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش چندرسانهای و سخنرانی بر میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانشآموزان مراکز آموزش از راه دور شهر تهران در درس عربی (2) بوده است. این پژوهش به لحاظ ماهیت، موضوع، اهداف و فرضیههای آن از نوع کاربردی است و در زمره طرحهای آزمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم رشته علوم انسانی مراکز آموزش از راه دور شهر تهران که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. جهت انتخاب نمونههای مورد نظر، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. حجم نمونه جمعاً 30 نفر بود که به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند، سپس یک گروه با روش آموزش چندرسانهای و گروه دیگر با روش آموزش سخنرانی آموزش دیدند. انگیزش پیشرفت تحصیلی به واسطه آزمون ورلند و خودتنظیمی یادگیرندگان از طریق آزمون راهبردهای خودتنظیمی پیتنریچ و دی گروت(1990) مورد اندازه گیری قرار گرفتند. با انجام پیش آزمون مشخص شد که بین دو گروه آزمایش(1) و (2)؛ در میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی و خود تنظیمی درس عربی (2) تفاوت معنیداری وجود ندارد. دادههای حاصله از این 2 آزمون با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس به کمک نرمافزار اس پی اس اس 18 و اکسل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داده است، بین انگیزش پیشرفت تحصیلی این دو گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین در زمینه خودتنظیمی، نتایج حاکی از آن بود که بین دو گروه، در خرده مقیاسهای اضطراب امتحان، خودکارامدی و جهتگیری هدف، تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود دارد و در سایر خرده مقیاسها تفاوت معناداری مشاهده نشد.
کلید واژگان
روش چندرسانهایروش سخنرانی
انگیزش پیشرفت تحصیلی
خودتنظیمی و مراکز آموزش از راه دور
اموزش الکترونیکی- مجازی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایرانشاپا
2008-04412345-5462




