رابطه هوش هیجانی و مولفههای آن با علائم اضطرابی دانش آموزان المپیادی کشور
(ندگان)پدیدآور
طاهری, عبدالمحمدطهماسبی پور, نجفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در هدف از انجام پژوهش حاضر رابطه هوش هیجانی و مولفه های آن با علائم اضطرابی دانش آموزان المپیادی کشور در سال تحصیلی 93-94 بوده است. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده گردیده است.جامعه آماری در این پژوهش دانش آموزان پسر المپیادی مقطع متوسطه سراسر ایران در سال تحصیلی 93-94 به تعداد 380 نفر بودند.که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 181 نفر تعیین گردید. ابزارهای مورد مطالعه عبارتند از: مقیاس رگه های فراخلقی (TMMS) که این مقیاس یک ابزار خودگزارشی عینی بر مبنای الگوی رگه ی هوش هیجانی است که توسط سالووی و همکاران برای سنجش سه مولفه ی هوش هوش هیجانی ساخته شده است و پرسشنامه ی اضطراب بک (BAI): این پرسشنامه برای سنجش میزان اضطراب طراحی شده و شامل21 عبارت است. روش تحلیل دادهها در این پژوهش ضریب همبستگی، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون بود. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که: بین هوش هیجانی و مولفه های آن با علایم اضطرابی دانش آموزان المپیادی رابطه معناداری وجود دارد. بین مولفه توجه به احساسات با علایم اضطرابی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. بین مولفه وضوح احساسات با علایم اضطرابی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین مولفه اصلاح خلق (ترمیم احساسات) با علایم اضطرابی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد.
کلید واژگان
هوش هیجانیمؤلفهها
علائم اضطرابی
دانش آموزان المپیادی
کشور
روانشناسی تربیتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ، شیراز، ایرانگروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




