کارکرد آموزشی کاریکاتور و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
محمود آبادی, علیرضاندیمی, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاهها، در حوزه کاری خود موفق عمل نمیکنند؛ که یکی از دلایل آن نداشتن انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوههای تدریس، در دوران تحصیل آنهاست. بنابراین یافتن راهکارهای مؤثر در جهت افزایش انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوههای تدریس از مهمترین اولویتهای آموزشی به شمار میآید. هدف از انجام این تحقیق تعیین تأثیر استفاده از قابلیتهای ابزار کاریکاتور در آموزش بر انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه تدریس بود. بنابراین، دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز یزد به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. 19 دانشجو در برنامه یادگیری به کمک کاریکاتور از طریق پاورپوینت و درسنامه و 18 دانشجو در برنامه آموزش مبتنی بر سخنرانی شرکت کردند و درس «ایستایی» موضوع «مقاومت سازههای فلزی» با دو رویکرد آموزشی مورد نظر به اجرا درآمد. تخصیص کلاسها به برنامههای آموزشی به صورت تصادفی انجام شد. دادهها با استفاده از فرم کوتاه شده پرسشنامه استاندارد انگیزه تحصیلی مک اینرنی و سینکلایر در مراحل پیش از آزمون و پس از آزمون جمعآوری شد. همچنین چند پرسش مستقیم از دانشجویان در مورد رضایت کلی از برنامههای آموزشی، بعد از اجرای برنامهها در گروهها جمعآوری شد و با استفاده از آزمونهای تی، ویل کاکسون و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که در مقایسه با آموزش به روش سخنرانی، آموزش به کمک تصاویر کاریکاتوری موجب افزایش انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از روش تدریس گردید.
کلید واژگان
کاریکاتورآموزش به کمک کاریکاتور
آموزش به روش سخنرانی
انگیزه تحصیلی
رضایت از شیوه تدریس
روانشناسی فناوری آموزش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایراندانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
شاپا
2008-04412345-5462




