• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کارکرد آموزشی کاریکاتور و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    محمود آبادی, علیرضاندیمی, هادی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.203 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بسیاری از فارغ­التحصیلان دانشگاه­ها، در حوزه کاری خود موفق عمل نمی­کنند؛ که یکی از دلایل آن نداشتن انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه­های تدریس، در دوران تحصیل آنهاست. بنابراین یافتن راهکارهای مؤثر در جهت افزایش انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه­های تدریس از مهم­ترین اولویت­های آموزشی به شمار می­آید. هدف از انجام این تحقیق تعیین تأثیر استفاده از قابلیت­های ابزار کاریکاتور در آموزش بر انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از شیوه تدریس بود. بنابراین، دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز یزد به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. 19 دانشجو در برنامه یادگیری به کمک کاریکاتور از طریق پاورپوینت و درس­نامه و 18 دانشجو در برنامه آموزش مبتنی بر سخنرانی شرکت کردند و درس «ایستایی» موضوع «مقاومت سازه­های فلزی» با دو رویکرد آموزشی مورد نظر به اجرا درآمد. تخصیص  کلاس­ها به برنامه­های آموزشی به صورت تصادفی انجام شد. داده­ها با استفاده از فرم کوتاه شده پرسش­نامه استاندارد انگیزه تحصیلی مک اینرنی و سینکلایر در مراحل پیش از آزمون و پس از آزمون جمع­آوری شد. همچنین چند پرسش مستقیم از دانشجویان در مورد رضایت کلی از برنامه­های آموزشی، بعد از اجرای برنامه­ها در گروه­ها جمع­آوری شد و با استفاده از آزمون­های تی، ویل کاکسون و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که در مقایسه با آموزش به روش سخنرانی، آموزش به کمک تصاویر کاریکاتوری موجب افزایش انگیزه تحصیلی و رضایت دانشجویان از روش تدریس گردید.
    کلید واژگان
    کاریکاتور
    آموزش به کمک کاریکاتور
    آموزش به روش سخنرانی
    انگیزه تحصیلی
    رضایت از شیوه تدریس
    روانشناسی فناوری آموزش

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-06-22
    1394-04-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
    دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.347
    http://jte.sru.ac.ir/article_347.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185270

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب