تأثیر استفاده از برنامه چندرسانهای با استفاده از الگوی کاوشگری در میزان یادگیری و به یادسپاری مطالب درس علوم زیستی و بهداشت
(ندگان)پدیدآور
نوری طرازخاکی, شهربانوآیتی, محسنخامسان, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: این پژوهش با هدف ساخت و آزمون چندرسانهای در درس علوم زیستی و بهداشت با استفاده از الگوی کاوشگری علمی در شهر بیرجند انجام گرفت. روش به کار گرفته شده، شبهتجربی و جامعه آماری تحقیق، شامل دانشآموزان دوره راهنمایی شهر بیرجند است. افراد نمونه شامل 40 نفر هستند که به روش خوشهای انتخاب و در متغیرهای معدل، سطح سواد والدین، سطح طبقه اجتماعی و اقتصادی همتاسازی شدهاند. پیشرفت تحصیلی در سطوح پایین و بالای حیطه شناختی در پیشآزمون و پسآزمون اندازهگیری شد. نتایج تحلیل آزمون از طریق روشهای آماری ANOVA و اندازهگیری مکرر نشان داد که پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سطوح پایین و بالای حیطه شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معناداری بالاتر بوده است. از سوی دیگر نتایج آزمون tنشان داد که آموزش از طریق چندرسانهای آموزشی باعث افزایش میزان طول مدت یادسپاری در دانشآموزان گردیده است.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: چندرسانهایساختوسازگرایی
کاوشگری علمی
علومزیستی و بهداشت
اموزش الکترونیکی- مجازی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور فریمان،خراسان رضوی،ایرانگروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند،خراسان،ایران
گروه روانشناسی ،دانشگاه بیرجند،خراسان،ایران
شاپا
2008-04412345-5462




