بررسی رابطه بین خود تنظیمی و تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
غنیزاده, افسانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین خود تنظیمی و تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی در آموزشگاههای زبان پرداخته است. علاوه بر این نقش سابقه تدریس در خود تنظیمی معلمان و رابطه بین سن و خود تنظیمی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، 92 معلم زبان انگلیسی بر اساس نمونه موجود از آموزشگاههای مختلف زبان انگلیسی سطح مشهد انتخاب شدند. از این معلمان خواسته شد آزمون تفکر انتقادی واتسون گلیزر و پرسشنامه خود تنظیمی معلمان را تکمیل نمایند. نتایج به دست آمده از تحلیل آماری همبستگی بر روی دادهها استدلال تئوریک مبتنی بر وجود رابطه بین تفکر انتقادی و خود تنظیمی را تأیید کرد. تحلیلهای آماری نشان داد که از میان فاکتورهای تفکر انتقادی دو عامل ارزیابی بحث و تفسیر بیشترین همبستگی را با تفکر انتقادی دارند. افزون بر آن، یافتههای تحقیق نشان داد که رابطه میان خود تنظیمی معلمان، تجربه تدریس و سن آنان نیز معنادار است.
کلید واژگان
تفکرانتقادیخود تنظیمی
معلمان زبان انگلیسی
تجربه تدریس
شایستگی حرفه ای معلمان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه زبانهای خارجی. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد،مهشد،ایرانشاپا
2008-04412345-5462




