بررسی رابطه آموزش های ضمن خدمت، سابقه خدمت و تحصیلات با توانمندی شغلی معلمان زن
(ندگان)پدیدآور
ابراهیم دماوندی, مجیدالزامی, عصمتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه آموزشهای ضمن خدمت ، میزان سابقه خدمت و تحصیلات با توانمندی شغلی معلماناست. این تحقیق در صدد پاسخگویی به این سؤالات است که آیا بین آموزش های ضمن خدمت، سابقه خدمت و تحصیلات معلمان باتوانمندی شغلی آنان رابطه ای وجود دارد؟ همچنین بین آموزش های ضمن خدمت و هر یک از مؤلفه های توانمندی رابطه ای وجود دارد؟بدین منظور، معلمان زن مدارس راهنمایی شهرری به عنوان جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونهگیری به روش خوشهای از میانسه ناحیه شهرری صورت گرفت. برای ارزیابی توانمندی شغلی و مؤلفه های مرتبط با آن از پرسش نامه ای مشتمل بر 5 مؤلفه و 34 گویه0 به دست آمد، روایی آن / استفاده شد. پایایی پرسشنامه ذکر شده به روش محاسبه پایایی درونی ( آلفای کرونباخ ) صورت گرفته و 92نیز با ارجاع و با استناد به توافق کارشناسان به دست آمد. روش تحقیق بکار گرفته شده توصیفی و از نوع همبستگی است. جهت تحلیلدادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی پارهای و رگرسیون به روش گام به گام) استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که از میان سه عامل آموزشهای ضمن خدمت، سابقه و تحصیلات، تنها آموزش ضمن خدمت به طور معناداری باتوانمندی شغلی ارتباط دارد. همچنین بین آموزش ضمن خدمت و هر یک از مؤلفههای توانمندی شغلی، رابطه معناداری وجود ندارد. بهطور کلی نتایج تحقیق حاکی از این است که آموزشهای ضمن خدمت معلمان بر توانمندی شغلی آنان تأثیر دارد و آن را افزایش می دهد
کلید واژگان
آموزش ضمن خدمتتوانمندی شغلی
سابقه خدمت
تحصیلات معلمان
شایستگی حرفه ای معلمان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایرانمدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران
شاپا
2008-04412345-5462




