تبیین جایگاه و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی– یادگیری مبتنی بر سنتز پژوهی در شواهد پژوهشی معاصر
(ندگان)پدیدآور
عبدالملکی, صابرخسروی, محبوبهترکمان اسدی, مهشیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر تدریس، یادگیری و پژوهشهای مربوطه تاثیرگذار بودهاست. هدف پژوهش حاضر ، مطالعه نظاممند و ارائه ترکیبی از پژوهشهای صورت گرفته در حوزه جایگاه و نقش فاوا در فرآیند یاددهی– یادگیری بود. روش پژوهش، کیفی و به شیوه سنتز پژوهی انجام شد.منابع پژوهشی مرتبط از سال 2000 تا 2016 با روشی نظاممند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته بندی شدند؛در غربالگری ریز 29 پژوهش که معیارهای مدنظر را داشتند، انتخاب، سپس سنتزی از یافتههای آنان ارائه شد. یافتهها نشان داد که میتوان از دو روند در رابطه فاوا و یاددهی و یادگیری سخن گفت: الف)روند تسهیل کنندگی؛ب)روند جریان سازی. در عین حال که این دو روند در مواردی با یکدیگر همپوشانی دارند و کشیدن مرز مشخصی میان آنها مشکل مینماید اما میتوان این دو روند را از هم جدا نموده و به بررسی ابعاد، خصوصیات و تأثیرات آنها بر فرآیند یاددهی-یادگیری پرداخت بر این اساس، تأثیرات روند تسهیلکنندگی فاوا بر یاددهی-یادگیری در کوتاه مدت مشخص میشود؛ اغلب بصورت سختافزاری، ظاهر مؤلفههای یاددهی-یادگیری را تغییر میدهد.روند جریانسازی، دربرگیرنده تغییراتی است که در سطحی عمیقتر و با پیچیدگی بیشتر، کیفیت و چگونگی یاددهی-یادگیری را تغییر میدهداین تغییرات را میتوان به نوعی نتایج بلندمدت روند تسهیلکننده دانست که به صورت نرمافزاری نمود
کلید واژگان
فناوری اطلاعات و ارتباطاتتدریس
فرآیندهای یاددهی یادگیری
سنتز پژوهی
اموزش الکترونیکی- مجازی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانگروه برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




