• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شخصی‌سازی محیط یادگیری الکترونیکی براساس خودکارامدی یادگیرنده

    (ندگان)پدیدآور
    زرّین, فاطمهمنتظر, غلامعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    909.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر طراحی و پیاده‌سازی سامانة آموزشیاری هوشمندی است که مدل یادگیرندة آن شامل ویژگی‌های خودکارامدی تحصیلی و سبک یادگیری، دو ویژگی مؤثر در یادگیری است. خودکارامدی تحصیلی به‌صورت خودکار و با طراحی سامانة فازی براساس رفتارهای یادگیرنده و سبک یادگیری از طریق پرسش‌نامة فلدرـ سیلورمن که شامل 44گویه است، شناسایی شده‌اند. پس از شناسایی این ویژگی‌ها، راهبردهای آموزشی متناسب با آنها ارائه و در سامانه‌ای هوشمندی به‌نام «پِرلِس» در محیطی واقعی پیاده‌سازی شده و اثرگذاری آن در بهبود عملکرد یادگیرندگان و رضایت آنان از سامانه مورد ارزیابی قرار گرفته است. جامعه مورد بررسی شامل 23 نفر با میانگین سنی 24.56 سال بوده است. ارزیابی محیط شخصی‌شده نشان می‌دهد که درنظرگرفتن ویژگی‌های کاربردی در مدل یادگیرنده و ارائۀ درس‌پار‌ها و توصیه‌های متناسب با این ویژگی‌ها، به پیشرفت تحصیلی 75% از یادگیرندگان منجر شده و‌ رضایت تحصیلی آنان را به دنبال داشته است. . ضمن اینکه بررسی‌ِ مدت زمان حضور یادگیرندگان در محیط شبکه قبل از استفاده از پِرلس و پس از آن تفاوت معناداری(سطح معنی‌داری=0/05) را نشان نمی‌دهد. نتایج بدست‌آمده بیانگر آن است که سامانۀ جدید آموزشیاری، علاوه‌بر موفقیت تحصیلی یادگیرنده، افزایش تمایل یادگیرندگان را برای استفاده از سامانه به‌دنبال داشته است. پیشنهاد می‌شود درپژوهش‌های آتی ویژگی‌های دیگرِ مؤثر در آموزش همچون سبک شناختی، احساس، شخصیت به‌منظور ارائة محیط شخصی‌شده برای یادگیرندگان مورد توجه قرار گیرد.
    کلید واژگان
    واژه‌های کلیدی: یادگیری الکترونیکی
    شخصی‌سازی
    سامانۀ آموزشیاری هوشمند(ساهو)
    مدل یادگیرنده
    خودکارامدی
    اموزش الکترونیکی- مجازی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد مهندسی فنّاوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران
    گروه مهندسی فنّاوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3137.1911
    http://jte.sru.ac.ir/article_960.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185132

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب