• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر تکالیف ساختاریافته و نیمه‌ساختاریافته بر درگیرسازی رفتاری و انگیزشی دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی

    (ندگان)پدیدآور
    جمور, الهامپورجمشیدی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.827 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیشینه و اهداف: تکلیف فعالیتی است که بعد از تدریس به یادگیرندگان داده می‌شود و ممکن است در کلاس زیر نظر مدرس باشد یا در خارج از کلاس انجام شود. بخشی از تکالیف که به عنوان کار کلاسیدر محیط آموزشی انجام می­شود را تکالیف کلاسی می­نامند و بخش دیگر را یادگیرنده با خود به منزل برده تا علاوه بر حمایت معلمان از کمک والدین نیز بهره­مند شوند. بدین­ترتیب بخشی از وقت یادگیرنده در خارج از محیط آموزشگاه به انجام تکالیف اختصاص می­یابد. درکل تکلیف یک اصل مهم در فرآیند یاددهی­-­یادگیری محسوب می­شود. محققان معتقدند که تکالیف کلاسی فرصتی در اختیار یادگیرندگان می­گذارد تا تمرین بیشتری روی مفاهیم ارائه شده در کلاس داشته باشند. هم­چنین مدرسان با ارائه تکلیف کلاسی از اوقات یادگیرندگان بعد از تعطیلی کلاس به منظور یادگیری بهتر و درگیرسازی استفاده می­کنند و والدین نیز از روند آموزشی فرزندانشان آگاه می­شوند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نوع تکالیف ساختار­یافته و نیمه­ساختاریافته بر درگیرسازی رفتاری و انگیزشی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. روش‌ها: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از گروه­ کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه بوعلی­سینا در سال تحصیلی 96-95 و حجم نمونه نیز 30 نفر از دانشجویان رشته علوم تربیتی بود که به صورت  انتساب تصادفی در دو گروه 15 نفره، یک گروه با تکالیف ساختار­یافته و گروه دیگر با تکالیف نیمه­ساختاریافته قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­ی درگیرسازی تینیو (2009) استفاده شد. روایی پرسشنامه درگیرسازی تحصیلی از طریق روایی محتوایی و صوری، و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ در کل 96/0و در زیر مولفه­ها برای بخش درگیرسازی رفتاری 90/0 و درگیرسازی هیجانی 92/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تأثیر نوع تکلیف (ساختار­یافته، نیمه­ساختاریافته) بر درگیرسازی رفتاری و انگیزشی دانشجویان یکسان است و تفاوتی بین نوع تکلیف با درگیرسازی رفتاری و انگیزشی وجود ندارد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­های حاصل از این پژوهش می­توان گفت هر دو نوع تکالیف شامل نیمه ساختارمند و ساختارمند شرایط درگیرسازی برای یادگیرندگان را دارند. تکالیف نیمه ساختاریافته به دلیل داشتن میزان استقلال و هویت بیشتر، موجب تعهد و رضایت و ساختار کنترل فکری یادگیرنده می­شوند، تکالیف ساختاریافته نیز به علت داشتن ویژگی­هایی چون ساختاری و منظم بودن و شبیه بودن به ساختار حافظه بلند مدت، برنامه­ریزی و زمانبندی دقیق باعث می­شود افراد تنش کمتری داشته باشند و تکالیفشان را بدون ابهام انجام دهند و در نتیجه فرد فعالیت‌هایش را بدون دغدغه اتمام زمان با حس نیرومندی کنترل کند. همین امر درگیرسازی هیجانی فرد را نیز افزایش می­دهد
    کلید واژگان
    درگیرسازی
    هیجانی
    تکالیف
    ساختاریافته
    نیمه ساختاریافته
    علوم تربیتی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران
    گروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3997.1972
    http://jte.sru.ac.ir/article_956.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185118

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب