نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبراری, نوریfa_IR
dc.contributor.authorرضایی زاده, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorخراسانی, اباصلتfa_IR
dc.contributor.authorاعلامی, فرنوشfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:46:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:46:13Z
dc.date.available1399-07-09T00:46:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:46:13Z
dc.date.issued2019-12-22en_US
dc.date.issued1398-10-01fa_IR
dc.date.submitted2018-09-01en_US
dc.date.submitted1397-06-10fa_IR
dc.identifier.citationبراری, نوری, رضایی زاده, مرتضی, خراسانی, اباصلت, اعلامی, فرنوش. (1398). دست‌یابی به اهداف سطوح عالی یادگیری الکترونیک با بازخورد آموزشی جامع (استانداردها و شاخص‌ها). فناوری آموزش, 14(1), 85-96. doi: 10.22061/jte.2018.4069.1994fa_IR
dc.identifier.issn2008-0441
dc.identifier.issn2345-5462
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4069.1994
dc.identifier.urihttp://jte.sru.ac.ir/article_935.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185111
dc.description.abstract<strong>پیشینه و اهداف:</strong> جدایی یادگیرنده و مدرس در یادگیری الکترونیکی باعث شده است که بازخورد به‌عنوان پاشنه آشیل و مهم‌ترین چالش در این نوع یادگیری محسوب شود. بااین‌وجود، هنوز دستورالعمل جامعی بر اساس علم آموزش وجود ندارد تا به چگونگی ایجاد بازخورد بر مبنای اهداف یادگیری بپردازد. هدف پژوهش حاضر تدوین استانداردهای آموزشی و شاخص‌های بازخورد در یادگیری الکترونیکی برای اطمینان از دست‌یابی به اهداف سطوح عالی یادگیری در طبقه‌بندی بلوم –اندرسون است.<br /> <strong>روش‌</strong><strong>ها</strong><strong>‌:</strong> رویکرد پژوهش کیفی و از استراتژی طرح پدیدارشناسی بهره گرفته‌شده است. جامعه پژوهش کلیه متخصصین و مدرسین مراکز یادگیری الکترونیکی دانشکده‌های علوم تربیتی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران و سه مرکز یادگیری الکترونیکی ایلینویز، خان و هاروارد در آمریکا هستند که تعداد 12 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع داده انتخاب‌شده‌اند. افرادی می‌توانستند در جامعه نمونه پژوهش قرار بگیرند که دارای سه ویژگی الف) تحصیلات آکادمیک در حوزه یادگیری الکترونیکی داشته باشند ب) در حوزه آموزش آموزش عالی در دانشکده‌های علوم تربیتی مشغول تدریس باشند و ج) در مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی مشغول فعالیت باشند. برای جمع‌آوری داده موردنیاز از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید.  برای جمع‌آوری اطلاعات از شیوه مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته استفاده گردید. تحلیل داده‌ها و تعیین مقوله‌ها و استانداردها با تکنیک کدگذاری کوربین و اشتراوس و با نرم‌افزار ماکس کیودا انجام گردید.<br /> <strong>یافته‌ها:</strong> نتایج حاصل از پژوهش به تدوین 4 استاندارد آموزشی و 25 شاخص ضروری برای طراحی یک بازخورد مؤثر و به‌موقع در حوزه یادگیری الکترونیکی انجامید. نتایج پژوهش می‌تواند به‌عنوان راهنمای عمل در طراحی محیط‌های یادگیری الکترونیک مورد استفاده طراحان و فناوران‌آموزشی قرار گیرد و یا بر اساس نتایج بدست آمده می‌توان به ارزیابی دوره‌های یادگیری الکترونیک در بعد بازخورد پرداخت.<br /> <strong>نتیجه‌گیری:</strong> در مجموع بازخورد نقش اساسی در فرایند یادگیری الکترونیک ایفا می‌کند که زمینه‌سازی برای تشخیص مشکلات فرایند یاددهی- یادگیری و پیشنهادات اصلاح‌شده برای این چالش‌ها را ایجاد می‌کند. با این‌ حال، زمانی که بازخورد داده می‌شود حیاتی است. کمبود زمان نشان می‌دهد که مزایای بالقوه بازخورد اغلب به دست نمی‌آید و مدرسان اغلب قادر به ارائه بازخورد متناسب با شرایط و اهداف آموزشی نیستند. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند طراحی و ارائه بازخورد مناسب باهدف یادگیری و استفاده مؤثر از فناوری‌های آموزشی را در زمان مناسب فراهم ‌کند و به طراحان محیط های یادگیری الکترونیک کمک نماید تا زمان مناسب برای ارائه بازخورد به هدر نرود و همیشه ارائه بازخورد در زمان مناسب و با روش مناسب انجام گیرد. بر اساس نتایج پژوهش، ارزیابان و مدیران محیط‌های یادگیری الکترونیکی برای ارزشیابی از شیوه بازخورد دهی مدرسان یادگیری الکترونیکی می‌توانند از فرم ارزیابی مقاله که بر اساس استانداردها و شاخص‌های تدوین‌شده در یک طیف لیکرتی تدوین‌شده است استفاده ببرند.fa_IR
dc.format.extent2159
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییfa_IR
dc.publisherShahid Rajaee Teacher Training Universityen_US
dc.relation.ispartofفناوری آموزشfa_IR
dc.relation.ispartofTechnology of Education Journal (TEJ)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4069.1994
dc.subjectاستانداردfa_IR
dc.subjectآموزشیfa_IR
dc.subjectبازخوردfa_IR
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.subjectالکترونیکfa_IR
dc.subjectاموزش الکترونیکی- مجازیfa_IR
dc.titleدست‌یابی به اهداف سطوح عالی یادگیری الکترونیک با بازخورد آموزشی جامع (استانداردها و شاخص‌ها)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسیی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue1
dc.citation.spage85
dc.citation.epage96


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد