ارزیابی میزان کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در ایجاد رضایت بین دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شمالغرب ایران
(ندگان)پدیدآور
سربلند, خیرالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشینه و اهداف: ورود فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، افزایش دسترسی به رایانه در آموزش عالی و مواجه شدن دانشگاهها با چالشهایی نظیر افزایش تقاضا برای آموزش، نیاز به فعالیتهای اقتصادی به منظور تهیۀ منابع جدید و کاربرد فناوری اطلاعات برای ارائۀ خدمات آموزش در بازار جهانی، سبب شده است که دانشگاهها در مورد نقشهای سنتی خود تجدیدنظر و ساختارهای سازمانی جدیدی را ایجاد کنند. یادگیری الکترونیکی یکی از شکوفاییهای پیشرفت تکنولوژی در تعلیم و تربیت میباشد. همگام با رشد تکنولوژی و تبلور آن در حوزه یادگیری، متخصصان این حیطه را به این فکر واداشت که به نیاز آموزشی فراگیران از طریق راهاندازی آموزش یادگیری الکترونیکی پاسخگو باشند. تعیین سطح رضایتمندی دانشجویان یکی از مهمترین شاخصهای دستیابی به کیفیت مطلوب در نظر گرفته شده است. مطالعات نیز نشان میدهد که برای اصلاح مداوم نظام دانشگاهی، ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی و رفاهی، ضروری است. با توجه به دلایل ذکر شده، بررسی آمادگی و پتانسیل نظام بکارگیری یادگیری الکترونیکی اجتنابناپذیر است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی میزان کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در ایجاد رضایت بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است. روشها: روش تحقیق (کیفی-کمی) بود که در بخش کیفی، از نوع تحلیل تم مصاحبهها / گروه کانونی، و در بخش کمی، توصیفی و به صورت پیمایش بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی صاحبنظران حوزه یادگیری الکترونیکی، نخبگان دانشگاهی، اساتید و کارشناسان خبره، بودند که تعداد 22 نفر به روش نمونهگیری غیراحتمالی و گلوله برفی انتخاب شدند، و معیار انتخاب دارا بودن سابقه بالای 10 سال و شاخص بودن در آموزش و پژوهش بود. همچنین جامعه آماری بخش کمی، دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی واحدهای دانشگاهی شمالغرب ایران بودند که از میان آنان حجم نمونهای 219 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شد. روش جمعآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه بود، و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته 45 گویهای بر مبنای مقیاس لیکرت 5 درجهای، استفاده شد. قلمرو مکانی و زمانی تحقیق، واحدهای دانشگاهی شمالغرب ایران مشتمل بر 14 واحد دانشگاهی در سال 1397 میباشد که واحدهای دانشگاهی تبریز، بناب، مراغه، مرند، خوی، پارسآباد مغان، اردبیل، گرمی، خلخال، مشکینشهر، آذرشهر به دلیل دارا بودن اساتید با مرتبه علمی، استاد، دانشیاری و استادیار انتخاب شدند. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، سازههای پژوهش در سطح رضایتبخش بود. همچنین تمامی مؤلفههای کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی به جز واسط کاربر و کارآمدی تمرین و تکالیف ارائه شده در روش یادگیری الکترونیکی مطلوب بود. نتیجهگیری: با الهام از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و همچنین نتایج دادههای کیفی، و کمی مشاهده شد که کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی بر رضایتمندی دانشجویان تأثیرگذار است و همچنین رضایتمندی دانشجویان نیز بر متغیرهای زیادی در واحدهای دانشگاهی شمالغرب ایران تأثیرگذار است و پیامدهای مثبتی از جمله: افزایش انگیزش در ارتباط با اهداف تعالی سازمانی، یادگیری در هر مکان و زمان، یادگیری مشارکتی، خودارزیابی و خود راهبری، ارتقای کارکردهای نظام آموزشی، بازده بالایی بر یادگیری برونداد را فراهم میآورد.
کلید واژگان
ادگیری الکترونیکیرضایتمندی
کارآمدی
تحصیلات تکمیلی
واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
اموزش الکترونیکی- مجازی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، واحد پارسآباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارسآباد مغان، ایرانشاپا
2008-04412345-5462




