یک شیوه الگوریتمی برای ایجاد فهم عمیق از ریاضیات با استفاده از روش مباحثه درسی
(ندگان)پدیدآور
رحیمی شعرباف, صادقنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسائل مهم در آموزش ریاضی بررسی چگونگی تلاش در ایجاد فهم عمیق از تعاریف، قضایا و ساختارهای ریاضی است. برای دست یابی به این منظور، معلم باید تمام دانش و ابزار را برای فهماندن به کار گیرد و فراگیرنیز باید تمام همت خود را مصروف فهمیدن نماید. در این مقاله ابتدا در مورد حوزه ریاضیات مفهومی بحث می شود و سپس موضوع روش آموزشی مباحثه ای ریاضی مطرح خواهد گردید. در هر دو حوزه، مصداق های عملی از نحوه طرح موضوع ارائه گردیده است. در حوزه اول ضمن ارائه یک شیوه الگوریتمی، مراحل اجرای الگوریتم، برای ایجاد فهم عمیق مفهوم مشتق، و در حوزه دوم ضمن توضیح شیوه آموزش مباحثه ای ، مفهوم تابع بیان شده است. همچنین در این مقاله با استفاده از نتایج یک تحقیق که در دانشگاه صنعتی شاهرود انجام شده است و همچنین با توجه به مستندات علمی دیگر، اثر بخشی روش مباحثه درسی، نشان داده شده است.
کلید واژگان
ریاضیات مفهومیشیوه الگوریتمی
روش مباحثه ای ریاضی
برنامه ریزی درسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
دانشکده علوم پایه، دانشگاه صنعتی شاهرود، سمنان، ایرانشاپا
2008-04412345-5462




