| dc.contributor.author | عقدائی, مهین | fa_IR |
| dc.contributor.author | فارسی, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | عرباله فیروزجاه, الهه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:45:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:45:31Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:45:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:45:31Z | |
| dc.date.issued | 2017-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-06-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-04-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عقدائی, مهین, فارسی, علیرضا, عرباله فیروزجاه, الهه. (1396). تاثیر کانون توجه درونی و توجه بیرونی در قالب تمرین متغیر در یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال. فناوری آموزش و یادگیری, 3(11), 79-98. doi: 10.22054/jti.2020.44230.1278 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-3861 | |
| dc.identifier.issn | 2476-4256 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/jti.2020.44230.1278 | |
| dc.identifier.uri | http://jti.atu.ac.ir/article_10690.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/184830 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر مطالعه تأثیر کانون توجه درونی و بیرونی در قالب تمرین متغیر بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال بود. در این مطالعه نیمه تجربی، بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش، تعداد 32 نفر از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی (با دامنه سنی 18 تا 24) که مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. بر اساس نتایج پیشآزمون افراد بهطور تصادفی به چهار گروه 8 نفره با توجه درونی در قالب تمرین متغیر، توجه بیرونی در قالب تمرین متغیر، تمرین متغیر و تمرین ثابت تقسیم شدند. در مرحله اکتساب که 3 جلسه در هفته بود، در هر جلسه 4 بلوک 12 کوششی را تکمیل کردند. در مرحله یادداری و انتقال شرکتکنندهها در هر مرحله 10 کوشش را اجرا کردند. برای تحلیل دادههای مربوطه در مرحله اکتساب از آنوای مرکب (گروه) 4 * (نوبت آزمون)3 استفاده شد و برای مرحله انتقال و یادداری از تحلیل واریانس یکسویه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کانون توجه درونی و بیرونی در قالب تمرین در مرحله اکتساب پرتاب آزاد بسکتبال تفاوت معنیداری وجود نداشت. در مرحله یادداری بین گروه کانون توجه بیرونی – تمرین متغیر و گروه تمرین متغیر بدون دستورالعمل توجه تفاوت معناداری پیدا شد که این تفاوت به نفع گروه تمرین متغیر بدون دستورالعمل توجه بود (014/0p=). در مرحله انتقال تفاوت معناداری بین چهار گروه تمرینی یافت نشد؛ بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت که یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال بیشتر متأثر از نوع تمرین است تا کانون توجه و در شرایط بدون دستورالعمل توجه یادگیری بهتری صورت گرفت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 694 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فناوری آموزش و یادگیری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Technology of Instruction and Learning | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/jti.2020.44230.1278 | |
| dc.subject | تمرین ثابت | fa_IR |
| dc.subject | تمرین متغیر | fa_IR |
| dc.subject | کانون توجه بیرونی | fa_IR |
| dc.subject | کانون توجه درونی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر کانون توجه درونی و توجه بیرونی در قالب تمرین متغیر در یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی ،تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه رفتارحرکتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 11 | |
| dc.citation.spage | 79 | |
| dc.citation.epage | 98 | |