فراتحلیل نقش کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در جریان آموزش و یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران
(ندگان)پدیدآور
بیگدلی, زهرامعینی کیا, مهدیزاهد بابلان, عادلخالق خواه, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به این که هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیلهای ارائه شده در زمینهی نقش کاربست فاوا در جریان آموزش و یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران است، روش این پژوهش فراتحلیل است. جامعهی آماری پژوهش حاضر را آثار مکتوب اعم از پایاننامهها و مقالات مندرج در سایتهای علمی ایران داک، مگ ایران، اس.آی.دی ، نورمگز و برخی از مقالات نمایه شده در مجلات در بین سالهای 94-87 تشکیل داده است، که از بین آثار انجام شده 57 پژوهش انتخاب و بعد از بررسیهای انجام شده 36 پژوهش به دلیل دارا بودن اطلاعات لازم برای بررسی برگزیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک دو نرم افزار فراتحلیل و اکسل صورت گرفته است. به منظور بررسی آماری در بخش آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در بخش آمار استنباطی برای محاسبه اندازه اثر از g هگز و مدل اثرات ثابت و اثرات تصادفی، و جهت ترکیب اندازه اثرها از روش ترکیب احتمالات t واینر استفاده گردید. یافتههای پژوهش در بخش آمار توصیفی نشان میدهد، بیشترین مقالات از بین سالهای 91-92 انتخاب شدهاند. در بخش آمار استنباطی نیز نتایج نشان از سوگیری انتشار مطالعات اولیه دارند. همچنین یافتهها نشان میدهد که اندازه اثر تمامی پژوهشها به جز یک پژوهش در سطح 05/0 معنیدار میباشند، بنابراین بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با پیشرفت تحصیلی فراگیران رابطه معناداری وجود دارد. این مطلب مؤید نقش مؤثر فاوا بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در صورت کاربرد اصولی آنها در مدارس و دانشگاهها میباشد.
کلید واژگان
فراتحلیلفاوا
آموزش و یادگیری
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق ارذبیلی
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
شاپا
2476-38612476-4256




