تاثیر راهبرد نقشه مفهومی بر بهبود یادگیری دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
نظری, حشمت الهشیخی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر بهبود یادگیری اهداف شناختی سطوح بالای طبقهبندی بلوم در درس زیستشناسی دورهی متوسطه انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش ، دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهر آبدانان در سال تحصیلی 94-93، و نمونه مورد مطالعه در این پژوهش دو کلاس 22 نفری بودند که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده این پژوهش آزمون درس زیستشناسی بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس یکراهه استفاده شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود، که پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایشی و گواه، مداخله آزمایشی (راهبرد نقشه مفهومی) بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای و دو بار در هفته اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پسآزمون از هر دو گروه گرفته شد. نتایج تحلیلکواریانس نشان داد که بهکارگیری راهبرد نقشه مفهومی در بهبود یادگیری اهداف شناختی سطوح بالای طبقهبندی بلوم در درس زیستشناسی مؤثر است (001/0>p). بنابراین ازآنجاییکه بهکارگیری راهبرد نقشه مفهومی یادگیری دروس دارای مفاهیم متعدد را بهبود میبخشد، ضروری است که مربیان و دستاندرکاران امر آموزش با چیستی و چگونگی بکارگیری این راهبرد اثربخش آشنا گردند.
کلید واژگان
نقشه مفهومییادگیری
زیستشناسی
دانشآموزان پسر
دوره متوسطه
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرسکارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه خوارزمی
شاپا
2476-38612476-4256




