تأثیر آموزش به سبک محاورهای از طریق چندرسانهای بر افزایش مهارتهای ارتباطی دانش آموزان کمشنوا
(ندگان)پدیدآور
خزائی, آذرنیلی, محمد رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر آموزش به سبک محاورهای از طریق چندرسانهای برافزایش مهارتهای ارتباطی دانش آموزان دختر کمشنوا مقطع ابتدایی شهر تهران صورت پذیرفته است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کمشنوا پایه ششم ابتدایی شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 15 نفر از دانش آموزان انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه سنجش مهارت ارتباطی عطارها که دارای سه زیر مقیاس است، بود. گروه آزمایش طی هفت جلسه با استفاده از نرمافزار چندرسانهای محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل بهدوراز متغیر مستقل نگاه داشته شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیری) استفادهشده است. بهطورکلی نتایج بهدستآمده حاکی از این بود که چندرسانهای به سبک محاورهای باعث بهبود در مقیاسهای مهارتهای ارتباطی ازجمله مدیریت هیجانات، ادراک دیگران و ابراز وجود در دانش آموزان کمشنوا شده است؛ بنابراین، نتایج این پژوهش بیانگر نقش مثبت آموزش به سبک محاورهای از طریق چندرسانهای در افزایش مهارتهای ارتباطی دانش آموزان کمشنوا بود.
کلید واژگان
سبک محاورهایچندرسانهای آموزشی
مهارتهای ارتباطی
کودکان کمشنوا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطبائیدانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2476-38612476-4256




