ارزیابی آزمایشگاهی مخلوطهای آسفالت گرم حاوی سرباره فولادی کوره قوس الکتریکی
(ندگان)پدیدآور
ضیائی, سید علیبهنیا, کامبیزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کاهش آلودگی محیطزیست، حفظ منابع طبیعی و بهینهسازی مصرف انرژی، از اهداف اصلی توسعه پایدار میباشند که بایستی در روند توسعه زیرساختهای مختلف هر کشوری مورد توجه واقع شوند. توسعه زیرساختهای حمل و نقلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بایستی با توجه به اصول توسعه پایدار انجام گیرند. کاهش دمای پخت و استفاده از مواد زاید در فرایند تولید مخلوطهای آسفالتی از جمله مهمترین این پتانسیلها میباشند. در همین راستا، در این پژوهش، به ارزیابی خواص مکانیکی مخلوطهای آسفالتی حاوی ساسوبیت به عنوان افزودنی آسفالت گرم و سرباره کوره قوس الکتریکی به عنوان جایگزین مصالح سنگی درشتدانه پرداخته شد. سرباره فولادی به مقدار صفر، 25، 50 و 75 درصد جایگزین مصالح سنگی طبیعی آهکی درشتدانه (مانده روی الک 75/4 میلیمتر) شد و از ساسوبیت نیز به مقدار 3% وزن قیر به عنوان افزودنی در تهیه مخلوطهای آسفاتی گرم استفاده گردید. پس از بررسی خصوصیات مصالح سنگی و سربارهای، قیر بهینه برای 8 نوع مخلوط آسفالتی شامل 4 مخلوط آسفالتی داغ و 4 مخلوط آسفالتی گرم با مقادیر مختلف سرباره به روش مارشال اندازهگیری شد. سپس، به منظور ارزیابی خواص مکانیکی مخلوطها، در درصد قیر بهینه مارشال، 96 نمونه با دستگاه متراکمکننده چرخشی روسازی ممتاز ساخته شد و آزمایشهای مقاومت کششی غیرمستقیم، مدول برجهندگی در دو دمای °C 25 و °C 40 و خزش دینامیک در دمای °C 40 روی نمونهها انجام گردید. نتایج حاصل از این آزمایشها نشاندهنده بهبود معنیدار خواص مکانیکی مخلوطها تحت تأثیر استفاده از افزودنی ساسوبیت و سرباره فولادی میباشد. این تغییرات، تحت تأثیر سختی حاصل از ساسوبیت، قفلوبست بهتر مصالح سربارهای و چسبندگی بهتر این مواد بازیافتی با قیر میباشد.
کلید واژگان
آسفالت داغآسفالت گرم
سرباره
خزش دینامیک
مدول برجهندگی
مقاومت کششی غیرمستقیم
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری راه وترابری دانشکده عمران -پردیس دانشکده های فنی-دانشگاه تهران وعضو هیا ت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهددانشیار دانشکده عمران-پردیس دانشکده های فنی-دانشگاه تهران




