بررسی تأثیر استفاده از ضایعات تولید پلیمر پی بی آر بر مقاومت خستگی مخلوط های آسفالتی
(ندگان)پدیدآور
عرفانی ولی پور, پیمانیگانه, صادقعامری, محمودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق، به بررسی میزان تأثیر ضایعات حاصل از تولید پلیمرهای الاستومری در بهبود عمر خستگی روسازی آسفالتی و مقایسه نتایج آن با مخلوطهای اصلاح شده با پلیمر غیرضایعاتی و همچنین قیر اصلاح نشده میپردازد. از آنجایی که هزینه زیاد استفاده از مواد پلیمری یکی از معایب بهکارگیری این نوع از اصلاح کنندههای قیر محسوب میشود، بهکارگیری ضایعات پلیمر که هزینهای به مراتب کمتر از پلیمر خالص دارند به عنوان افزودنیقیر در این مطالعه بررسی گردیده است. علاوه بر دیدگاه اقتصادی استفاده از این ضایعات پلیمری و افزایش کارایی روسازیهای آسفالتی به عنوان بخشی از سرمایههای ملی، بهکارگیری این بخش از تولیدات پلیمری تجزیهناپذیر میتواند موجب آسیب کمتر به محیطزیست گردد. با توجه به اهداف این پژوهش، آزمایشهای تیرخمشی چهارنقطهای در حالت کنترل کرنش با موج نیمه سینوسی، در سه سطح کرنش، و آزمایش خستگی قطری روی نمونههای آسفالتی استوانهای در دماهای 15 و 25 درجه سلسیوس، در دو سطح تنش، انجام شده است. این آزمایشها روی نمونههای آسفالتی متشکل از قیر اصلاح شده با درصدهای مختلف ضایعات پلیمر پی بی آرو قیر اصلاح نشده صورت پذیرفته است. نتایج آزمایشها و رویکردها بر اساس روش سنتی و روش انرژی تحلیل عمر خستگی بررسی شده و پس از تحلیل آماری، مقایسه گشتهاند. با توجه به نتایج بهدست آمده از روشهای 50% کاهش سختی اولیه، انرژی تلف شده، و نسبت انرژی (ER)، میزان عمر خستگی مخلوطهای اصلاح شده بیش از دو برابر مخلوطهای اصلاح نشده میباشد. عدم تفاوت قابل توجه میان تأثیر پلیمر خالص و پلیمر ضایعات میتواند موجب کاهش هزینههای تهیه قیر پلیمری گردد.
کلید واژگان
ترکخوردگی خستگیضایعات پلیمر
تیر خمشی چهارنقطهای
خستگی قطری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایرانگروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران
مدیر گروه آموزشی راه و ترابری دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت




