استفاده از شاخص نفوذ به عنوان معیاری جدید در ارزیابی سازه روسازی در سطح شبکه
(ندگان)پدیدآور
فخری, منصورقنبری, مرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارزیابی سازه روسازی یکی از بخشهای مهم سیستم مدیریت روسازی در سطح شبکه و پروژه میباشد که به طور متداول با استفاده از دستگاه افتوخیزسنج ضربهای (FWD) انجام میشود. در استفاده از دستگاه FWD معمولاٌ مقاومت لایهها به روش محاسبات معکوس محاسبه میگردد. استفاده از این روش به دلیل پیچیدگی و نیازمند بودن به اطلاعات اولیه دقیق، برای مدیریت در سطح شبکه از لحاظ مالی و زمانی مقرون به صرفه نبوده و لذا بیشتر در سطح پروژه مورد استفاده قرار میگیرد. نفوذسنج دینامیک (DCP) از دیگر تجهیزات مورد استفاده در ارزیابی سازه روسازی میباشد که به دلیل سرعت و ارزانی، استفاده از آن در سطح شبکه مناسبتر است. در این پژوهش، 50 کیلومتر از راههای شریانی استان کرمانشاه با استفاده از دستگاههای FWDو DCP مورد آزمایش قرار گرفت که از نتایج آن همبستگی قابل قبولی بین شاخص نفوذ، به عنوان خروجی دستگاه DCP، و دادههای حاصل از دستگاه FWD برای لایههای روسازی بهدستآمد. با بررسی نتایج حاصل از دستگاههای FWD وDCP ، دامنه تغییرات شاخص نفوذ برای وضعیتهای مختلف سازهای روسازی در سطح شبکه ارائه گردید. نتایج حاصل از تحلیل شبکه با استفاده از هر دو روش نشاندهنده اعتبار قابل قبول معیار شاخص نفوذ به عنوان معیاری ساده و ارزان جهت ارزیابی سازه روسازی در سطح شبکه از مدیریت روسازی میباشد.
کلید واژگان
سیستم مدیریت روسازیافتوخیزسنج ضربهای
نفوذسنج دینامیک
ارزیابی سازهای روسازی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه عمران – راه و ترابری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهرانکارشناسی ارشد عمران- راه و ترابری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران




